Meddig vezethetünk?

Tolerancia az idősek iránt

A nemzetközi statisztikák szerint az idősekkel átlagosan több súlyos baleset történik, mint a fiatalokkal. Ugyanakkor az is tény, hogy nem az idősek jelentenek aránytalanul nagy veszélyt a közúti forgalomban, mivel – a fiatalabb járművezetőkkel ellentétben – inkább résztvevői és elszenvedői, mint okozói a közúti baleseteknek.

A balesetekben a 75 évnél idősebbek általában súlyosabban sérülnek meg, főként a gyengébb fizikai állapotuk miatt. Az idősebb korosztályesetében számolni kell a fizikai és szellemi leépülésből származó korlátokkal, egyebek közt például a reakcióidő meghosszabbodásával, ami gyakran játszik szerepet az időseket ért balesetek bekövetkezésében. A kutatások szerint az európai országokban egyre nő az életkor, így a népességen belül növekszik az idős korosztály aránya is. A 2000-es évektől már a legtöbb idős ember rendelkezik jogosítvánnyal, egy holland felmérés szerint 2007-ben a férfiak 83, a nők46 százaléka vezetett, s azóta évről évre emelkedik az arány. Nem vitás, hogy erre minden társadalomnak fel kell készülnie, és a közlekedésbiztonsági politika kialakításakor nagyobb figyelmet kell fordítania erre a korcsoportra. Felvetődik a kérdés: meddig vezethetnek, vezessenek az előfordulásának kockázata magasabb.

Több tanulmány is kimutatta, hogy az idősebbek szívesebben vezetnek napközben és száraz időben. Ugyanakkor nagyobb vezetési gyakorlattal rendelkeznek, így nyugodtabban képesek közlekedni, mint a fiatalok. Ennek megfelelően az idősek között általában az ittas vezetőkés a visszaeső szabálytalankodók aránya is alacsonyabb. A statisztika mutatja, hogy a halálesetek száma jóval magasabb az idősebb kerékpárosok és gyalogosok körében, mint a hasonló korú gépjárművezetők esetén. Tehát az idősebb gépjárművezetők relatíve nagyobb biztonságban vannak az autóban. Az idősek gyakran azért hagyják abba a kerékpározást, mert romlik az egyensúlyérzékük. Ezért abban az esetben, ha eltiltanák őket az autóvezetés lehetőségétől, tulajdonképpen megfosztanák őket a mobilitástól. Sokkal észszerűbb, ha az infrastruktúra fejlesztésével támogatják az idősek közlekedésbiztonságát.

A legfontosabb, hogy az idős ember időben érzékelje a biztonságos közlekedéshez szükséges  információkat és legyen ideje dönteni és helyesen cselekedni. Így például fontos lenne, hogy az idősek? Naponta tapasztaljuk, hogy a fiatalok egyre rosszabbul tolerálják az idősek részvételét a közlekedésben, bántómegjegyzéseket tesznek rájuk, sőt autópályán például kifejezetten veszélyes manőverekkel kényszerítik őket a félre- vagy lehúzódásra. Miközben az idős korral együtt járó funkcionális korlátok (például látás, hallás, mozgás romlása) önmagukban még nem vezetnek feltétlenül veszélyes közlekedési magatartáshoz, ugyanis ezt ellensúlyozandó, azidős közlekedők többi sajátosságai között van olyan, amely segít a biztonsági problémák és a veszélyek megelőzésében. Az idősek felismerik és tudatában vannak saját korlátaiknak, és jobban tisztában vannak vezetési képességeikkel, így inkább kisebb fogalomban és kevésbé veszélyes helyen közlekednek. Szabadabban választhatják meg az utazásuk időpontját, ezért el tudják kerülni a csúcsidőszakokat, amikor a balesetek újszerű megoldások (információs táblák, közlekedési tájékoztatók, útjelzők, világítás) illeszkedjenek a régiek alapvető használati sajátosságaihoz, hogy az idősebbek a tapasztalataik alapján könnyen tudják használni azokat. De segítség lehet a nagyobb utakon az átkelést segítő középszigetek, járdaszigetek, pihenők kialakítása. A vezetés megkönnyítésére számos technikai alkalmazás létezik, mint például a szervokormány, az automata sebességváltó vagy a fékrásegítő és fékezés-/gyorsításszabályozó, így a vezetés kisebb fizikai erőkifejtést igényel. Egyre több intelligens közlekedési rendszer (Intelligent Transport Systems = ITS) alkalmazása segít ellensúlyozni a látásbeli, figyelembeli hiányosságokat és információt nyújtanak a manőverezéshez is (sávváltás, kereszteződéseken történő áthaladás, útjelzések felismerése). S akkor még ott vannak a különböző védőfelszerelések, amelyek között ma már nem egy speciálisan az idősek által gyakrabban okozott balesetek kivédését szolgálja. Több európai országban felismerték már, hogy érdemes az idősek számára elméleti és gyakorlati közlekedésbiztonsági oktatást is szervezni. Azoknak a 60 felettieknek, akik túlzottan aggályosak a meglévő vezetői képességeiket illetően és azoknak is, akik túlbecsülik azokat.

Adatok forrása: Holland Közlekedésbiztonsági Kutatóintézet (SWOV).

www.kreszvaltozas.hu

 

Call Now Button