Zsugorburkolással hosszabbíthatjuk meg a hajó élettartamát

Egyre több magyar kikötőben terjedhet el hamarosan a technológia

Magyarországon még gyerekcipőben jár, a világ számos pontján viszont rendkívül elterjedt a hajó-zsugorburkolás, mely ősztől tavaszig megvédi a hajót az időjárási viszontagságoktól, a korróziós hatásoktól, a szennyeződésektől és az UV-sugárzásoktól is. Magyar Kálmán, az AMCO Csomagolástechnikai és Konzultációs Kft. ügyvezetője elmondta, a ponyvával ellentétben a zsugorfóliát méretre gyártják, és egy speciális nyíláson keresztül úgy lehet bejutni a hajóba, hogy nem kell megbontani a burkolást. A technológia a kikötőmestereknek is ideális lehet, hiszen újabb elemmel bővíthetik a szolgáltatásaikat.

Hazánkban a legtöbben még mindig vászontakarókat használnak a hajók megóvására, csakhogy ez nem annyira biztonságos, hiszen beázhat, és lefújhatja a járműről a szél. Ehhez képest az amerikai kikötőkben évtizedek óta használt zsugortechnológiával történő hajófóliázás nem mozdul el, és a zsugorburkolat nem sérti fel vagy károsítja a hajótestet, mint más nehéz ponyva teheti szállítás vagy tárolás közben.

Magyar Kálmán, az AMCO Csomagolástechnikai és Konzultációs Kft. ügyvezetője arról beszélt, a zsugorburkolást a tengerentúlon általánosan alkalmazzák már jó ideje a kikötőkben. A vízből kiemelt hajóra szalagokból és merevítőkből vázat készítenek, amelyet egy hőre lágyuló fóliával leborítanak, majd egy megfelelő eljárással rázsugorítanak. Az így keletkezett sátrat megfelelő számú szellőzőnyílással látják el, végül egy cipzáras bejárati nyílást alakítanak ki, amelyen keresztül bármikor hozzáférhetünk a hajó belső teréhez.

„A ponyva egy komolyabb havazás vagy esőzés esetén könnyen beázik, ezáltal dohosodik, penészedik, egyszerűen rongálódik a hajó, ami miatt akár nagyon súlyos értékvesztés is bekövetkezhet. A hajó-zsugorburkolás egyik előnye éppen az, hogy megoldást nyújt a hajó felépítményének, felszerelésének, vereteinek, belső bútorzatának, cocpitjének védelmében. Ezzel jelentősen csökkenthető a karbantartási költség, és meghosszabbítható a hajó élettartama egyaránt” – magyarázta.

Felhívta rá a figyelmet, hogy nem minden zsugorítható fólia használható biztonságosan a hajók megvédésére, kimondottan erre a feladatra kifejlesztett fóliát ajánlott használni, mint amilyen az AMCO által forgalmazott AMCOVÉD. Hozzátette, ez a zsugorburkolásos eljárás vízhatlan védelmet biztosít nemcsak minden típusú hajó, hanem bármilyen más megvédendő érték – autó, motorok vagy más gépjárművek – számára is szállítás közben vagy a téli hónapokra.

Magyar Kálmán úgy folytatta, a környezetbarát eljárással készülő, feszesen hajóra simuló fóliasátor tökéletesen ellenáll a nap káros UV-sugárzásának is, nem fog két hónap alatt szétfoszlani amiatt, mert állandó napsugárzás éri. Emellett minősített gyulladásgátlóval készült a termék, ami újabb biztonsági faktort jelenti, és így annak sem áll fenn a veszélye, hogy lángra kapjon egy szikra miatt. Ráadásul a védőfólia használhat után felhasználható más alkalmazásra, vagy megfelelő gyűjtőpontokon leadható újrahasznosításra.

Az AMCO Csomagolástechnikai és Konzultációs Kft. ügyvezetője végezetül kitért arra is, hogy a hajótulajdonosok fordulhatnak a kikötőmesterekhez a hajójuk téliesítésével kapcsolatban, amikor kiemelik a hajójukat a vízből, ugyanakkor a zsugorfóliázás a kikötőmesterek számára kiváló üzleti lehetőséget nyújt arra, hogy a daruzás mellett kibővítsék a szolgáltatásuk körét a hajók profi téliesítésével. „A zsugorfóliázás a felsorolt előnyök miatt ugyanis várhatóan egyre népszerűbbé válik majd hazánkban is, ráadásul nyereségesen lehet azt értékesíteni. A legfontosabb viszont az, hogy az AMCOVÉD fólia alkalmazása biztonságot és nyugodt téli hónapokat biztosít a hajótulajdonosok számára” – fogalmazott Dobra Ildikó, a cég értékesítési asszisztense.

Call Now Button