Ugatás a vonatbalesetek ellen

Beválni látszik Japánban az az ötlet, hogy a vészjelzést leadó szarvasok és a csaholó kutyák hangját utánzó hangszórókkal ijesszék el a nagy sebességű vonatok útjából a szarvasokat, megelőzendő az egyre szaporodó baleseteket.

A tokiói Vasúttechnikai Intézetben (RTRI) kidolgozott módszert egy hónapon át tesztelték egy hegyvidéki körzetben, és minden más eszköznél (kerítés, szarvasijesztő) hatásosabbnak bizonyult, 45 százalékkal csökkent a vonatok közelében észlelt szarvasok száma.

A vonatokra felszerelt hangosbeszélőkből előbb a szarvasok veszélyre figyelmeztető hangja hallatszik három másodpercen át, majd kutyaugatás 20 másodpercig. A szarvasok vészkiáltására a közelben tartózkodó patások a vonatokra figyelnek, majd a kutyaugatást hallva meggyőződnek a veszély „valódiságáról” és távol tartják magukat a vágányoktól. A mozdonyok csak a szarvasok által látogatott helyeken kezdenek „ugatni”, ezekről aprólékos térkép készült a kísérleti zónában.

Az Aszahi című japán lap értesülése szerint a JR japán vasúttársaság 2018 végére rendszeresíti a baleset-megelőzésnek ezt az újszerű módját, amennyiben további tesztek megerősítik az eredményességét.

A vasúti szarvasgázolás egyre nagyobb probléma, mert az ősi japán kultúrában az istenek hírnökeként szentként tisztelt és nemzeti kincsnek nyilvánított állatok száma növekszik, egyre több helyen fordulnak elő és az ilyen balesetek befolyásolják a vasúti közlekedés biztonságát és pontosságát.

A közlekedési minisztérium szerint Japánban 2016-ban minden korábbinál többször, összesen 613 alkalommal ütköztek szarvassal a vonatok és okoztak legalább 30 perces vagy annál is nagyobb késést.

Call Now Button