Pénzügyi személyiségtípusok: Ön melyikbe tartozik?

Az élet számos területén fontos, hogy tisztában legyünk önmagunkkal, viszont a legkevesebbet talán a pénzügyi önismerettel foglalkozunk. Márpedig ez az egyik legfontosabb tényező, ha pénzügyileg tudatos életet szeretnénk élni. Azzal, ha felismeri, melyik személyiségtípus a legjellemzőbb Önre, tudatosan változtathat döntésein, és rájöhet, hogy milyen viszonyban áll a pénzzel.

Szendrei Ádám pénzügyi tanácsadót (https://szendreiadam.hu) kértük meg, hogy segítsen feltérképezni, hogy milyen pénzügyi személyiségtípusokat különböztethetünk meg, és mi jellemző rájuk.

A különböző pénzügyi személyiségtípusokkal kapcsolatban már számos kutatást végeztek a pszichológusok, közgazdászok. Furnham 1984-ben például hat csoportra osztotta az embereket pénzügyi személyiség és attitűd szerint. A csoportok a következők voltak: kényszeresség, hatalom, megtakarítás, biztonság, elégedetlenség, erőfeszítés. Mellan 1997-ben kilenc csoportot különböztetett meg kutatásában, melyek a következők voltak: spórolós, költekező, aszkéta, menekülő, harácsoló, dorbézoló, aggodalmaskodó, kockázatvállaló, kockázatkerülő.

Számos további kutatás is kiváló olvasmány ebben a témakörben. Szendrei Ádám e kutatásokból és közel 10 év alatt összegyűjtött tapasztalata alapján elsősorban öt személyiségtípust tud megkülönböztetni. Természetesen van köztük átmenet, a legtöbb esetben kettő is igaz lesz Önre kisebb-nagyobb arányban. Nagyon ritka az, hogy valakit teljesen be lehet sorolni az egyikbe.

  1. A nagy költekezők

A költekezők azok, akik szeretik a különböző márkás dolgokat, legyen szó autóról, ruháról vagy éppen elektronikai kütyüről. Mindenben a minőségit keresik, hiszen ez státuszszimbólum is az esetükben. Ez sokszor viszont veszélyes lehet, ugyanis bekövetkezhet, hogy semmi nem elég jó, semmi nem elég, és elkezdenek még többet költeni. Sokszor a teljes fizetésüket felélik, és általában nem terveznek hosszú távon pénzügyeikben.

Lehet pénzt költeni divatos dolgokra, de nem szabad, hogy ez a jövőjét is veszélyeztesse valakinek. A különböző vásárlások ideig-óráig tudnak csak örömet okozni. Egy bevált módszer arra, hogy visszafogjuk az ilyen jellegű kiadásokat, hogy az adott vásárlásra szánt összeget meg kell duplázni, így meg is vesszük a kívánt terméket, szolgáltatást, de kötelező jelleggel meg is takarítunk. Tehát pl. egy új márkás cipőt csak akkor vehet meg, ha a vételár kétszerese a rendelkezésre áll.

Másik jó módszer a két hét várakozási idő. Ez azt jelenti, hogy egy összeg felett (pl. 10 000 Ft) nem veszünk meg semmit azonnal, hanem legalább két hetet várunk vele. Így elkerüljük az impulzusvásárlást. Ha két hét múlva is ugyanolyan lelkesedéssel akarjuk megvenni, akkor az már jelentheti azt, hogy valóban szükség van rá.

  1. A fogyasztói társadalom vásárlói

Ők azok, akik ugyan nem feltétlen a divatot követik, illetve a presztízsvásárlók, de ugyanúgy szeretnek pénzt költeni. Vásárlásaik nagyobb része akár impulzusvásárlás lehet, így rengeteg olyan tárgyat megvásárolhatnak, melyekre nincs is szükségük. Nehéz megállniuk, hogy ha meglátnak valamit, ami megtetszett nekik, akkor ne vegyék meg azonnal.

A reklámok szintén nagy hatással vannak rájuk, és könnyű őket egy-egy akcióval becsalogatni a boltokba. Némi megtakarítással, vésztartalékkal rendelkezhetnek. Érdemes minden vásárlás előtt végiggondolni, hogy valójában miről is mondanak le hosszú távon egy adott vásárlás esetén. Nem lenne pl. jobb helyen a nyugdíj-megtakarításban az az összeg? Az ilyen jellegű vásárlások visszaszorítására jó tipp, ha kiszámoljuk, hogy valójában hány órát is kell dolgozni azért, hogy megvásárolhassuk vágyunk tárgyát.

Sokszor elrettentő látni, hogy mondjuk négy napot csak azért kell dolgozni, hogy megvehesse a következő pár cipőjét. Már a hónap elején érdemes félretenniük fix összeget, és csak a maradékból élni, illetve kezdjenek el hosszú távra is tervezni. A jelenlegi fizetés már nem csak arra van, hogy a teljes egészét elköltsük. Előfordulhat viszont, hogy valaki még annál többet is költ.

  1. Az adósságot halmozók

Az adósságot halmozók sokszor személyi kölcsön vagy áruhitel segítségével fedezik azokat a kiadásaikat, amelyekre valójában nincs elegendő mennyiségű bevételük. Sok esetben nem a státuszszimbólumok megvásárlása  miatt költekeznek túl, hanem amiatt, mert egyáltalán nem foglalkoznak a pénzügyeikkel. Amikor van, akkor költenek, amikor nincs, akkor nem. Az már eggyel nagyobb probléma, hogy akkor is költenek, amikor nincs, így belekerülhetnek egy adósságspirálba, amiből a későbbiekben csak nagyon nehezen lehet kijutni.

Ezáltal nem rendelkeznek megtakarításokkal, sokszor még vésztartalékkal sem. Első lépésként szigorúan el kell kezdeniük vezetni a bevételeket és a kiadásokat. Minél hamarabb vissza kell fizetni a hiteleket, és fel kell építeni egy 3–6 hónapnyi kiadásoknak megfelelő vésztartalékot. Érdemes tanulnia, fejlődnie, hogy a karrierjében is előre tudjon lépni. Ezzel a lépéssel fel lehet gyorsítani a folyamatot, hogy a megtakarítók táborát erősíthessék.

  1. A megtakarítók

A megtakarítók odafigyelnek a pénzügyeikre, igyekeznek spórolni a villanyszámlán, a bevásárlásoknál, kedvelik a különböző kuponokat, és csak akkor vásárolnak meg valamit, ha valóban szükségük van rá. Az impulzusvásárlásokat sikerült a minimálisra szorítaniuk, nincs személyi kölcsönük, illetve áruhitellel sem rendelkeznek, helyette van elegendő nagyságú vésztartalékuk. A divatos dolgoknál sokkal jobban izgatja őket, hogy a pénzügyeik rendben legyenek.

Ahogy a költekezésnél, itt is túlzásokba lehet esni könnyedén, és a megtakarítás áteshet fukarságba. Elképzelhető, hogy már olyan dolgokat, szolgáltatást sem vesz meg valaki, amire valóban szüksége lenne. Például nem fizet egy magánrendelésen, inkább heteket vár egy vizsgálatra, mely időtáv alatt akár rosszabbra is fordulhat az állapota. Általában rendelkeznek különböző megtakarításokkal, és úton vannak afelé, hogy befektetőkké váljanak.

  1. A befektetők

A befektetők tudatosak a pénzügyeikben, előre terveznek akár több évtizedet is. Vezetik a bevételeiket és kiadásaikat, tisztában vannak a pénzügyi helyzetükkel, és azt is tudják, hova szeretnének eljutni.   Vannak megtakarításaik, befektetéseik, melyeket tudatos döntés által választottak ki, nem pedig az érzelmekre, reklámokra hallgattak. A különböző ajánlatokat, termékeket összehasonlítják, ezzel is növelve az esélyét a jó döntésnek. Megfigyelhető, hogy folyamatosan tanulnak, fejlődnek, és képzik magukat a pénzügyek területén is. A pénzügyi személyiségtípusok között van átmenet, ugyanis olykor egy tudatos befektetőt is elkaphat a hév, és hirtelen egy vásárlás erejéig nagy költekezővé válhat. Fontos a tervezés, a tudatosság és a lehetőségeken belül való maradás, hogy megelőzzünk nagyobb pénzügyi problémákat, és megalapozzuk a biztonságot nyújtó anyagi hátteret.

Call Now Button