A cipőbiznisz lassan szakít a petróleumalapú matériákkal, az amerikai Reebok cég új lábbelije biológiai úton lebomló anyagokból készül.
Nagy a nyomás a ruhaipari cégeken, különösen a szabadidős és sportszergyártó vállalatokon, hogy termékeik elkészítéséhez megújuló anyagokat találjanak. A Reebok fenntarthatósági szempontok alapján a kukoricát választotta új sportcipője alapanyagaként, tette mindezt kukorica + pamut (Corn + Cotton) elnevezésű projektjének részeként – írja a popsci.com.
Petróleumszármazékok helyett kukorica
A lábbeli felső része pamutból készül, amiben még semmi különleges nincsen, stílusát tekintve pedig a cég Reebok Classic elnevezésű modellje volt a kiindulási pont. És amíg a cipőtalpakat tipikusan petróleumszármazékokból készült alapanyagokból szokták gyártani, addig ebben az esetben a sokkal fenntarthatóbb kukoricát választották „építőelemként”.
A projekten már legalább öt éve dolgozunk – mondta el a cég fejlesztési osztályát vezető Bill McInnis. – A cipő pamutból készülő része adta magát, de a talphoz szükséges anyag megtalálása már egy másik történet volt. Egy csomó különböző lehetőséget megvizsgáltunk, ilyen volt például a parafa is.
Ez a kukorica nem az a kukorica
A kukorica több okból kifolyólag is megfelel minden elvárásnak. Először is ez nem az a kukorica, ami az étkezőasztalra kerül, hanem egy keményítőben gazdag válfaja, amit nem emberi fogyasztásra szántak. Állatok etetésére, illetve különböző ipari alapanyagok – mint például egyes műanyag termékek – előállítására használják. Egy külső cég a beszállító, amely vállalat érett, száraz kukoricaszemekből más ipari termékeket is gyárt, mint például a ragasztó vagy a hűtőfolyadék.
Ennél zöldebb már nem is lehet
Az egész cipő biológiailag lebomló, köszönhetően az organikus pamut felsőrésznek és a kukoricaalapú talpnak, amelyek komposztálhatóak. Ez azonban McInnis szerint a lábbeli tartósságát nem befolyásolja, hiszen ugyanazokon a teszteken kell megfelelnie, mint a cég összes többi termékének.
Végső soron a kezdeményezés lényege az iparág megtisztítása, amelynek elhasznált termékei rendszerint a szemétdombon kötnek ki. „Ha vetünk egy pillantást az egész cipőkészítési folyamatra, és arra, hogy hogyan végzik ezek a termékek, akkor valljuk be, ez nem a legtisztább” – hangsúlyozta McInnis.
Az összes nagy cég beállt a sorba
A Reebok nem az egyetlen nagy cipőgyártó, amely erőfeszítéseket tesz az úgynevezett fenntartható termékek gyártása érdekében. Ott van például a Nike Grind elnevezésű projektje, amelynek során egyre nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy régi sportcipőket új termékek elkészítésénél hasznosítsanak újra. Az Adidas – a Reebok anyacége – pedig többek között az óceánból kihalászott műanyagot használja fel egyes cipői gyártásánál.
A Reebok az idő haladtával egyre jobban szeretné kiterjeszteni kukorica + pamut elnevezésű projektjét, méghozzá további sportolóknak szánt edzőcipőkkel.
Fotó: Shutterstock, Reebok