A háború ellenére is rekordokat dönthet idén a belföldi turizmus

A magyarok kezében a hazai turizmus sorsa

Míg két éve a koronavírus-járvány, most az ukrán–orosz háború állítja kihívás elé a magyar szállásadókat. A dráguló energiaárak és a várhatóan elmaradó orosz turisták miatt ismét kihívásokkal kell szembenéznie a hazai turizmusnak. Akárcsak 2020-ban és 2021-ben, úgy idén is a magyar emberek lehetnek a belföldi turizmus megmentői. Az Everguest turisztikai tanácsadó megbízásából a TÁRKI által készített felmérés szerint a belföldi turizmus 2022-ben is rekordokat dönthet. Mindez azt mutatja, hogy a hazai piacban még mindig van tartalék és az elmaradó orosz turisták helyét – megfelelő megoldásokkal – átvehetik a magyarok.

„A rendszeresen utazó magyarok 87,5 százaléka tervez utazást idén, ami figyelembe véve a tavalyi rekordokat döntő évet, közel 16%-os növekedést jelentene. Szintén jó hír, hogy a többségük belföldön szeretne kikapcsolódni. Elhúzódó háború esetén még többen választhatják az itthoni kikapcsolódást. Nagyot mentek tavaly a vidéki magánszállások és továbbra is népszerű a Balaton. A legjobb hír, hogy Budapest felemelkedésének is tanúi lehetünk az idén” – foglalta össze a kutatás eredményeit Belán Miklós, az Everguest vezérigazgatója.

Az elmúlt két évben a hazai turisztikai szektor szereplői minden erejüket bevetve próbáltak a víz fölött maradni, amiben segítettek az állami támogatások is. Ez a küzdelem sok esetben nagy áldozatokkal járt, ugyanakkor bizonyos területeken olyan folyamatokat is felgyorsított, amelyekre a korábbi környezetben nem lett volna lehetőség. Új stratégiák, innovációk, új célok jelentek meg a piacon.

Működik a Budapest-stratégia

Az új kihívásokra új megoldások születtek. Az elmúlt években egyre komplexebb turisztikai programok jöttek létre Budapesten, amelyek már nemcsak a külföldi turistákat, hanem az itt élőket is megcélozták. A szakértők úgy vélik, 2022-ben a koronavírus várható visszaszorításával reális cél lehet a 2019-es szint újbóli elérése, és akár annak a meghaladása is. A korábbi évekhez képest nőtt azoknak a rendszeres utazóknak a száma, akik szívesen kikapcsolódnának Budapesten. A megkérdezettek 50,8%-a mondta azt, hogy szívesen választaná 2022-ben utazási céljául Budapestet. Tavaly ugyanez a szám 22,3% volt, ami nagyon figyelemre méltó növekedést jelent.

„Komoly siker Budapest belföldi népszerűsítésének programja. Kulcsfontosságú, hogy a külföldi turizmus fokozatos visszatérése mellett továbbra is nagy figyelmet helyezzünk a belföldi vendégkör megszólítására. Egyrészt Magyarország fővárosát minden magyarnak ismernie kell, másrészt tanulva a múltból: Budapest turizmusának több lábon kell állnia” – szögezte le az Everguest vezérigazgatója Belán Miklós.

A koronavírus-járvány talán a fővárosi turizmust sújtotta a leginkább, tavaly mégis emelkedni tudott a város iránti belföldi érdeklődés. Bár 2021-ben a kedvezőbb szabályozási környezetnek köszönhetően már lényegesen több külföldi turista érkezett, számuk még mindig elmarad a 2019-es szinthez képest.

Nagyot ment tavaly a magyar vidék

Külön érdekesség, hogy az elmúlt évben kifejezetten nagy volt a magyar vidék vonzereje. A válaszadók 39%-a mondta azt, hogy 2021-ben valamilyen vidéki úti célt választott, a második a Balaton lett 35%-kal. Több válasz megadása esetén pedig, szintén a vidék erősödése volt megfigyelhető. Európai úti célja a válaszadók közel 21%-nak volt, Európán kívüli pedig közel 3%-nak. A központi adatok alapján tavaly a vidéki vendégéjszakák száma 20 százalékkal volt magasabb, mint 2020-ban, a vidéki szálláshelyek esetén 31%-os árbevétel-növekedés volt megfigyelhető 2020-hoz képest, ami szintén azt mutatja, hogy a magyar vidéki turizmus erősödik ilyen téren.

A koronavírus következtében a külföldön tapasztalt szigorúbb utazási feltételeknek is köszönhető, hogy az emberek a magyar vidék felé fordultak. A tavalyi év eredményei azt igazolják, hogy az emberek nem csalódtak, a felmérés pedig azt mutatja, hogy a számos turisztikai attrakciónak is köszönhetően tartósan fennmaradhat az érdeklődés a vidék iránt a Covid várva várt visszahúzódását követően is. Belán szerint, akárcsak tavaly, úgy idén is a magyarokon múlik a hazai turizmus sorsa. Az ajánlatok átszervezésével és új, kifejezetten a magyarokat célzó programelemekkel a helyzethez mérten idén is komoly sikereket érhet el a belföldi turizmus. Példaként említette a működő Budapest-programot valamint a megerősödött vidéki turizmust.

Továbbra is jelen lesz a koronavírus, de…

Az elmúlt két évhez képest 2022-t már sokkal pozitívabban ítélik meg a szakemberek. A védőoltásoknak és az általános immunitás megerősödésének is köszönhetően, egyre bizakodóbbak az ágazati szereplők. Belán további Covid-hullámok megjelenésének esélyére is figyelmeztetett, de az emberek ellenálló képessége és mentalitása miatt ez már sokkal kisebb mértékben fogja befolyásolni az utazási kedvet. Tavaly még jelentősen befolyásolták a koronavírus miatti korlátozások az európai és az Európán kívüli utazási szándékot. Az idén utazni tervezők 37,5%-a mondta azt, hogy a Covid miatti korlátozások vagy a vírustól való félelem miatt nem utaztak tavaly. Ez a szám az átoltottságnak és a vírus várható gyengülésének következtében, várhatóan tovább fog csökkenni. Az emberek továbbra is tartanak a vírustól, ugyanakkor határozottan elutasítóak további korlátozások bevezetésével kapcsolatban.

A cégvezető a kutatás mellett kitért a háborúra is, amely szerinte – amennyiben elhúzódik – várhatóan a belföldi utazási kedvet fogja növelni. Így ismét elmondható, hogy a magyarok menthetik meg Magyarország turizmusát. Ehhez viszont újratervezésre van szükség a szakma részéről, amire a szezon kezdete előtt még megvan a lehetőség. Megfelelő adaptivitás esetén – újra – a belföldi turizmus legerősebb időszaka jöhet idén.

Call Now Button