Sör, üdítő és tenger gyümölcsei?

Köszvényeseknek fontos a tudatosság

A köszvény egy nagyon fájdalmas és meglepően gyakori betegség, amely anyagcsere-eredetű, így egyáltalán nem mindegy, milyen étrendet folytat az érintett. Dr. Selyem Réka MSc, a Fájdalomközpont reumatológusa a nyári csábítások veszélyeire hívta fel a figyelmet.

Miért alakul ki a köszvény?

A köszvény egy gyulladással járó betegség, ami akkor jön létre, ha a vérben felszaporodik a húgysav és annak kristályai kicsapódnak és lerakódnak az ízületi tokot belülről bélelő hártyában. Ezen folyamat következményeként alakul ki a gyulladás, főként a nagylábujjakban, a kezekben, a lábfejekben, térdekben és a könyökben. A köszvény tehát anyagcsere- és immunológiai eredetű, de nem autoimmun betegség, ami főként a középkorúakat és az idősebbeket érinti.

A probléma gyökere tehát a húgysav, amit a purintartalmú élelmiszerek, italok fogyasztásakor állít elő a szervezet. Vannak olyan magas purintartalmú élelmiszerek, amelyek képesek belobbantani egy köszvényes rohamot. A rossz hír, hogy ezek közé tartozik a nyáron igen népszerű sör és a magas cukor-, valamint fruktóztartalmú üdítők. Mivel kell még óvatosnak lenni az érintetteknek?

– Minden alkohol, a sörön kívül főként a magas alkohol- és cukortartalmú likőrök.

– Vörös húsok és belsőségek, mint a máj és a vese, amelyek gazdagok a telített zsírsavakban.

– Tenger gyümölcsei, mint rákfélék, szardínia, tonhal, makréla, polipok.

– Minden előre feldolgozott élelmiszerek.

– A szárnyasok közül a pulyka kerülendő.

– Zöldségek közül a spárgában, karfiolban, gombafélékben magasabb a purintartalom.

– A vaj és a magas zsírtartalmú öntetek (dresszingek) csökkentik a szervezet húgysavkiválasztó képességét, emiatt kerülendők.

– A cukros ételek (vagyis az ezek talaján kialakuló elhízás és a cukorbetegség) ronthatják a köszvény tüneteit.

– A kávé a magas koffeintartalma miatt vízhajtó hatású, és ha dehidratálódik a szervezet, a húgysavkristályok lerakódhatnak az ízületekben.

Mit ehetünk a roham elkerülése érdekében?

A köszvényeseknek tulajdonképpen egy élethosszig tartó egészséges életmódot kell kialakítani, amely hozzájárul a rohamok elkerüléséhez. Ez elsősorban az alacsony zsírtartalmú tejtermékek, zöldségek, teljes kiőrlésű pékáruk, diófélék, magvak fogyasztását jelenti. A jó hír, hogy egy ilyen étrend a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát is redukálja. Mit érdemes még beépíteni az étrendbe?

–  Legalább 8 pohár víz naponta.

– Alacsony zsírtartalmú joghurtok, túró, tejtermékek.

– Tojás.

– Alacsony cukortartalmú gyümölcsök, mint málna, egres, alma. A cseresznye is hatásos a tünetek csökkentésében.

– Rengeteg zöldségféle. (Pl. uborka, paradicsom, spenót.)

– Növényi olajok, mint olíva, napraforgó, repce.

– Napi 500–1000 gramm C-vitamin.

– Zsírmentes tej.

– Sok víz.

– Magvak és teljes kiőrlésű lisztek.

– Néhány kocka étcsokoládé és az egészséges desszertek (pl. gyümölcsszorbet) energiát adnak.

Köszvénynél az orvosi segítség is elengedhetetlen

– Elsősorban egy alapos kivizsgálás keretében meg kell győződni arról, hogy valóban köszvényről és nem például rheumatid arthritisről van szó – hangsúlyozza dr. Selyem Réka MSc, a Fájdalomközpont reumatológusa. – Annak is utána kell járni, nem áll-e valamilyen genetikai eltérés (pl. enzimhiányok), fokozott sejtciklus (pl. tumorok) vagy anyagcserezavar (pl. elhízás, veseelégtelenség, dehidráció, bizonyos gyógyszerek: vízhajtók, szalicilátok) a köszvény kialakulása mögött. Ha megszületik a diagnózis, elsősorban természetesen az életmódra kell felhívni a beteg figyelmét, de feladatunk a gyulladás és a fájdalom csökkentése is, különös tekintettel a nagy fájdalommal járó rohamokra. Életmóddal és megfelelő kezeléssel a köszvény jó eséllyel kordában tartható.

Akár ez is tetszhet A szerző további művei