Százezrekbe kerülhet a dízelautók nehezen észlelhető hibája

Autózni veszélyes üzem, ezzel mindenki tisztában van. Mégis kevesen tudjuk elképzelni, hogy a kocsink a koromeltömődések miatt akár milliós alkatrészcserére szoruljon. A hozzáértők szerint azonban az ilyen hibák gyakoriak, és az még csak a legkisebb gond, de hosszú ideig tart a javítás. Hogyan lehetne megelőzni őket? Íme az intő jelek, hogy ideje a szerviz felé kanyarodnunk!

A bajt sokszor jelzi elsőként a műszerfalon világító DPF-szűrő csekklámpája, esetleg a villogó „engine”-csekklámpa, utalva rá, hogy el van tömődve a szűrő. Gyanús lehet, ha hirtelen megnő a fogyasztás, vagy ha a jármű „szervizmódba” teszi magát, ami miatt a teljesítményben is érzékelhető a korlátozott fordulatszám. A régi típusú autók esetében a „check engine”-lámpa is kigyulladhat. Ha ennyi jel láttán sem kapunk észbe, súlyos következményekkel is számolhatunk.

Mintha befogott orral akarnánk levegőt venni

„Ha a keletkező kipufogógáz betömíti a rendszert, azzal más alkatrészeket is tönkre tehet: sokszor van csőrepedés, sérül a szűrő hőmérsékleti vagy nyomáskülönbség-szenzora, sőt a motorban is kár keletkezhet, mert nem tud távozni a gáz. Olyan ez, mintha befogott orral akarnánk levegőt venni” – magyarázza Nyolcas-Kállai Norbert mérnök, a TerraClean technológia szakértője. – „A fellépő hibák javítása, például az EGR-szelep és a hozzátartozó csőrendszer, az izzógyertyacsere, vagy a befecskendezőrendszer felújítása sok idő, a tönkretett alkatrészek cseréje pedig horribilis összeg lehet.”

Az eltömődés kihathat az EGR-rendszerre is, aminek feladata, hogy újrahasznosítsa a kipufogógáz egy részét. Ilyenkor az elektronika dönti el, mikor és mennyi kipufogógázt fog visszavezetni a motorba, hogy azt újra elégesse. Ha ez a rendszer hibásodik meg, egyes alkatrészek javítása sok százezres tételt jelent.

„A magyar autópopuláció átlagéletkora 14,2 év. Tele vagyunk használt autókkal, ezek közt rengeteg a dízel, de újabban már benzines autókban is gyakran van EGR-rendszer, koromrészecske-szűrő. Épp ezért számolhatunk vele, hogy a probléma egyre gyakrabban üti fel a fejét” – mondja Norbert a szakember.

Napok helyett másfél óra alatt javítható

„Ha a részecskeszűrő eltömődik, az mindig csak okozat. Olyan ez, mint a láz: meg kell találni a kiváltó okot, okokat. Mi ilyenkor egy szoftver segítségével olvassuk ki a hibakódot, ami fényt derít a további meghibásodásokra. Mérjük a kipufogórendszer ellenállását is, amiből százalékosan megállapítható az eltömődés mértéke. Ettől függ, hogy milyen technológiát alkalmazunk a tisztításra” – mondja Gidófalvi Nándor Loránd gépész, a TerraClean technológia szakértője.

Mi történik ezután? A megszokott módszer, hogy ilyenkor a DPF-szűrőt leszerelik, majd egy centrumba továbbítják, ahol valamilyen savas anyaggal vagy vízzel megtisztítják, esetleg kiégetik. Ezt követően juttatják vissza az eredeti szervizbe, ahol visszaszerelik, a komplett folyamat pedig 2–3 napot is igénybe vehet. Erre kínál alternatívát a TerraClean, ahol a részecskeszűrő-tisztítás mindössze másfél óra.

Ilyenkor egy speciális, alifás üzemanyagot juttatnak a részecskeszűrőbe egy gép segítségével, mely a folyadékot habbá konvertálja. Ez a hab a szűrőbe jutva terjedni kezd, kitölti azt, és reakcióba lép a korommal, melynek hatására széndioxid gáz, vízgőz távozik a kipufogón keresztül. Egy ilyen négyszakaszos szabadalmaztatott tisztítás során a teljes szűrő végigtisztítható, leszerelni sem szükséges. Aki kíváncsi, végig is nézheti a folyamatot a szervizben, ami után a méréseket és a hibakódokat is megkapja jegyzőkönyv formájában. Így a tulajdonos pontosan nyomon követheti, mi történik az autóval, ahelyett, hogy egy többnapos és számára láthatatlan procedúrára hagyatkozna.

A TerraClean itthon elsőként honosította meg ezt a nemzetközi szabadalommal rendelkező tisztítási technológiát, amivel könnyen, gyorsan távolítja el a motorban lerakódott karbont, kátrányt, lakkot vagy egyéb szennyeződéseket. Ez növeli az autó élettartamát, optimalizálja a teljesítményt, csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és hosszú távon akár sok pénzt spórol a tulajdonosnak.

Ilyen szolgáltatás a rendszermotor-tisztítás is, ami a befecskendezési ponttól a kipufogó végéig mindent áttisztít, karbantart és korommentesít. „Ennek az elvégzése 30 ezer kilométerenként lenne ajánlott, így el lehet képzelni, milyen lerakódást kell eltávolítanunk egy 2–300 ezer kilométert is megtett jármű esetében! Ez az eljárás évekkel hosszabbíthatja meg a motor élettartamát” – hangsúlyozza Gidófalvi.

A TerraClean Európa nagyvárosaiban már 7 éve jelen van, nálunk azonban csak 2018-tól vált elérhetővé. Jelenleg Budapesten és vonzáskörzetében elérhető, ám gyorsan terjeszkedik. „A technológia teljességgel mobil, így akár mozgó szolgáltatásként is végezhető, de arra is van mód, hogy már működő autószervizekben kerüljön bevezetésre, akik szeretnének többet, mást nyújtani, mint a versenytársaik. A cél egy országos szolgáltatói hálózat kiépítése, ahol a vidéki városok lakói is élvezhetik a könnyebb, gyorsabb javítási módszerek előnyeit” – zárja a szakember.

Call Now Button