Bátran merjünk a színekhez nyúlni! – ajánlja a magyar divatdiktátor

Csúcsminőséget kell ahhoz nyújtani, hogy a külföldi piacon komoly tényezőnek számítson ma egy magyar divatcég – vallja dr. Medgyessy Ildikó, az Elegant Design Modelltervező és Gyártáselőkészítő Zrt. vezetője. Jelentős cégnek számítanak a magyar ruhaipar frontvonalában, hiszen naponta írják be nevüket a nagy divatházak évkönyvébe. A cég vezetője pedig egy igazi divatdiktátor!

 Tény, hogy a magas minőséget folyamatosan tartani kell, különben elveszítjük a fontos megrendeléseket. Ezért is mindig szem előtt kell tartani a szakmailag jó munkaerőt, és olyat kell találni, akivel hosszú távra lehet tervezni – mondta dr. Medgyessy Ildikó, az Elegant Design Modelltervező és Gyártás-előkészítő Zrt. cégvezetője a seniorplus.hu-nak. A cég főként bérmunkára épít, és továbbra sem gyárt a magyar piacra. Ennek elsősorban az az oka, hogy nincs elegendő kapacitás. Jelenleg a budapesti részlegen, a volt Május 1. Ruhagyár helyén 70-en dolgoznak. Az ország több mint tíz pontján készülnek a további modellek 300 dolgozóval egyedi darabok formájában. A magyar közönség két alkalommal: húsvét, illetve karácsony előtt tud a cég munkáiból itthon, Budapesten vásárolni.

Mekkora cég számít nagynak?

Ma már gigászinak számít sajnos, ahol 30 varrónő dolgozik. Ide jutottunk az elmúlt években és ez nem jó tendencia. Jó lenne ezt megváltoztatni, mert így nem lesz könnyű az utánpótlás. Nagyon fontosnak tartom a tudást, én is szerettem mindig is tanulni.

Mennyire számít ma a szakma becsülete?

Itt kezdődik a probléma, hogy sajnos ezt vissza kell szerezni. Régen egy jó varrónő nagyon fontos volt és nemcsak a polgári családok életében. Bizalmi állásnak számított. Ma ott tartunk, hogy borzasztó nagy kincs lett a jó szakember, mert kevés van, egyszerűen nincs. Romániában még jobban lehet találni független önálló üzemekben. Ezért is van az, hogy több nagy divatcég is ragaszkodik Romániához, és évek óta ott csináltatják bérmunkában a termékeiket. Én akkor lennék nyugodt, ha ismét meg lehetne alapozni ezt a gyönyörű szakmát iskolákkal, mert akkor hosszú távon ismét jó szakemberek és elegendő mennyiségben kerülnének a piacra.

Maradjunk a szakmánál. Nagyon fontos a gyártás-előkészítés a ruhaiparban…

Igen, mielőtt elkezdődne a gyártás, megindul egy komplex folyamat. Ennek során elkészítjük a műszaki leírást, hogy minél kevesebb anyagveszteséggel, szabás utáni leeső hulladéktextíliával kelljen számolni a megrendelőnek. Egy gyártás műszaki leírása olyan fontos, mint egy épület tervrajza. Azon legfeljebb a tervező tudtával lehet változtatni, ellenkező esetben összeomolhat az épület. Ugyanez áll egy női ruházati termékekre is. Ha elkészült a terv, abból kell olyan ruhát készíteni, amit megálmodott a vevő arra az anyagra, ami szerinte hasítani fog a kinti piacon. Két szezon van, az őszi-téli és a tavaszi-nyári. Most a jövő évi őszi-téli kollekciók gyártását végezzük.

Ha körbenézünk az üzletek által nyújtott kínálatban, nagyon is hiányzik egy ilyen cég a hazai palettán, amelynek vezetője az egész életét a magyar ruhaiparra tette fel.

Gyakorlatilag lassan 30 éve vállaltam el a vezetői megbízatást a korábban részben francia, mára tisztán magyar tulajdonú ruhaipari cégnél. A munkánkat jelenleg is két francia úr segíti vezető beosztásban. Ők egyébként 25 éve vannak már Budapesten. Egyikük annak idején Párizsban egy magyar szabómestertől is tanulta a szakma fortélyait, így eleve adott volt, hogy a Május 1. Ruhagyár privatizációja után a franciák részt vegyenek az üzletben. Ő felel a technológiáért, ha kell, odaül a varrógéphez, és megmutatja, hogyan kell a legjobban csinálni. Kollégája a piacépítésben, stratégiai tervek kidolgozásában vesz részt. Én pedig megpróbálom mindezeket koordinálni. Ha sikerülne itt egy jó szakmai iskolát létrehozni, a végzett varrónőkre már lehetne alapozni és akkor talán az itthoni piacra is tudnánk termelni. De ettől a céltól egyre távolodunk.

Kanyarodjunk vissza az időben! Életében fontos állomást jelentettek azok az évek, amikor az Ez a divat című lap főszerkesztője volt.

A rendszerváltás sajnos elsodorta ezt a kultikus női magazint, de megmaradtam a divatnál, igaz, a gyártói oldalon. Lassan 30 éve lesz annak, hogy a külföldi piacra mennek az Elegant Design termékei. Sőt a cég a legnagyobb külföldi divatházak beszállítója lett. Most éppen Nina Riccinek készítjük a 2019-es őszi-téli kollekcióját. Ám dolgoztunk az Yves Saint Laurent-nak és dolgozunk a Cardin divatcégnek, de mindenkinél a minőség az elsőrendű tényez. Ugyancsak dolgozunk a Disneylandnak, a belgiumi Natan Couture pedig a kezdetektől fogva az egyik partnerünk.

 Az idei nyár igen színesnek és virágosnak tűnik, legalábbis ami a divatot illeti. Mit ajánl az olvasóinknak?

Bátran merjünk a színekhez nyúlni! Mint ahogy egykor Benetton megálmodta a zöldet a kékkel, ma már a rózsaszínt a pirossal is bátran variáljuk. A virágok ugyanis nem mindenkinek állnak jól. Ám a színekkel jól lehet játszani, hiszen egy világosszürke ruhát is fel lehet dobni jól megválasztott színekkel, bordóval vagy mélykékkel. Fontosak a kiegészítők, a táska és a cipő, sőt még a bizsut is úgy kell kiválasztani, hogy színben és formában is passzoljon. Ha van időnk, akkor mindig érdemes már este kigondolni, hogy holnap mibe menjünk. Természetesen az időjárást mindig figyelembe kell venni.

Egy üzletasszony, aki sokat tesz azért, hogy a magyar ruhaiparnak külföldön is neve legyen

Dr. Medgyessy Ildikó, 1966-ban végzett a Marx Károly (ma Corvinus) Közgazdaságtudományi Egyetem elméleti szakán, 1971-ben summa cum laude minősítéssel doktorált a marketing tanszéken. Az egyetem elvégzése után az Országos Piackutató Intézetben dolgozott 10 éven át. Nagyrészt ruházati témájú kutatásokat végzett, így alakult ki a textil- és ruhaiparhoz való kötődése. A ruházati iparban 1968-ban meginduló reform rövid, közép- és hosszú távú hatásainak elemzésével, többek között a férfiingek viselési szokásaival, valamint a különféle szegmensek öltözködési szokásaival foglalkozott. 1977-től a Magyar Divat Intézet nemzetközi és piackutató osztályának főosztályvezetője, 1987-től pedig az Ez a Divat című folyóirat főszerkesztője lett. Sok éven keresztül oktatott a Magyar Divat Intézetben, a Modartban, valamint szakmai előadásokat tartott, cikkeket, elemzéseket írt. 2003-ban, 2013-ban és 2017-ben elnyerte a VOSZ által alapított „Az év vállalkozója” díjat.

2015-ben „A magyar gazdaságért” kormányzati kitüntetést vehette át. 2018 májusában pedig a TMTE elismeréseként „A magyar textiliparért” oklevelet kapott. Évek óta egy jelentős cég vezetője, aki munkáival írja be évrőlbévre nevét a nagy divatházak évkönyvébe!

Call Now Button