A webáruházak tizedének esett csak a forgalma a járvány alatt

A Magyarországon üzemelő webáruházak mindössze 12 százalékának csökkent a forgalma a koronavírus-járvány kirobbanása óta, ez derül ki a webáruház-felmérés adataiból. A Shoprenter által elvégzett kutatás keretein belül 707 hazai webáruház tulajdonosa válaszolt kérdésekre szerteágazó témakörökben. Az egyik legmeglepőbb eredmény az volt, hogy a megkérdezett webshopok közel fele idén vagy tavaly indult. Ebből egyértelműen leszűrhető, hogy a piac elképesztő ütemben fejlődik.

A hagyományoknak megfelelően idén is elkészült a Shoprenter webáruház-felmérése. Kulcsár István Róbert, a cég egyik alapítója elmondta, a felmérés egy online kérdőív segítségével történt, melyet úgy alkottak meg, hogy a kérdések egy része illeszkedjen a korábbi kutatásaikhoz. Ennek köszönhetően átfogóbb képet kaptak a változásokról, mivel a felmérések adatai könnyedén összehasonlíthatóvá váltak egymással. 2021-ben összesen 707 hazai webáruház vett részt a kutatásban. A webshopok tevékenységi területét tekintve a top 3 kategória sorrendje változatlan maradt a tavalyihoz képest: a bronzérmes a hobbi-, az ezüstérmes a divat-, a győztes pedig az ajándék-termékkategória lett. Az építkezés-, a kert-, a barkács-, a háztartási eszköz-, valamint a bútor-, lakberendezés-termékkategóriákat értékesítő webáruházak előrébb kerültek, holtversenyben a negyedik helyet foglalják el.

„A forgalomnövekedés szempontjából kiemelkedők voltak az elmúlt időszakban azok a területek, amiket a koronavírus-járvány hozott kedvező helyzetbe. Ilyen a számítástechnika, hiszen a digitális oktatás és a home office miatt sok családnak új eszközökre volt szüksége, vagy a hobbijellegű termékek, hiszen rengetegen kezdtek aktívabban tevékenykedni a házban vagy a ház körül. A legnagyobb veszteséget azok szenvedték el, akik a turizmusra építettek, a snowboardozásban, a síelésben egy komplett szezon kimaradt, ami meglátszik a bevételeken is” – értékelte az eredményeket Kulcsár István Róbert.

Érdekességként megjegyezte, hogy míg egy évtizeddel ezelőtt mindenki elképzelhetetlennek tartotta, hogy divatárukat tömegével rendeljenek az emberek online, ez a szektor szárnyal, pár évvel ezelőtt bekerült a top 3-ba és egyre jobb számokat produkál.

Jött a járvány, muszáj volt lépni

A Shoprenter webáruházrendszer egyik alapítója közölte, a kutatásban megkérdezett webshoptulajdonosok 44 százaléka indult idén vagy tavaly, ami pontosan szemlélteti, milyen dinamikus fejlődésen megy keresztül ez a piac. „Rengeteg olyan cég üzemelt a pandémiát megelőzően, amelynek csak offline üzlete volt, nem érzett rá kényszert, hogy webshopot indítson, még akkor sem, ha a piac küldte felé a jeleket. Amikor viszont berobbant a járvány, mindenkinek muszáj volt lépnie. Az általunk kezelt hatezer webáruház forgalmi adataiból jól lehetett látni, hogy amikor karanténba zárták az országot, minden vásárló az internetre menekült, majd miután feloldották a korlátozásokat, megtörtént a visszarendeződés” – magyarázta.

A webáruház-felmérésből kiderült, a résztvevők 43 százalékának növekedett, 20 százalékának nem változott a forgalma a járvány alatt, 24 százalék pedig arról számolt be, hogy akkor még nem üzemelt a webáruháza. Mindössze a megkérdezettek 12 százalékának csökkent valamelyest (maximum 20 százalékkal) vagy jelentősen (20 százaléknál többel) a bevétele.

Offline üzlet nélkül az online is nehezebb

Kulcsár István Róbert az eredményekkel kapcsolatban arra is felhívta a figyelmet, hogy a 707 webáruház 43 százaléka rendelkezik offline üzlethelyiséggel. Mint fogalmazott, az online és az offline között van egy erős szinergia, ami a többcsatornás értékesítésre ad lehetőséget. „Minél nagyobb, minél bonyolultabb, minél drágább egy termék, annál nehezebben hozzák meg online a döntést a vásárlók. Ha valaki pizzát kíván, három perc alatt megrendeli, de ha autót szeretne, hónapokig agyal rajta, egy lakásvásárlásnál pedig ez akár évekig elhúzódhat. Sok esetben inkább azért nem jut elhatározásra az érdeklődő, mert szimplán nem akar rosszul járni” – szemléltette a folyamatot.

Megjegyezte, már a nagy amerikai cégekhez is elért a trendforduló, egyre többen nyitnak offline üzletet is. A fogyasztók jobban bíznak ugyanis azokban a cégekben, ahol van lehetőség személyes átvételre. Ilyenkor csak az előkészítés zajlik online, de az üzlet offline köttetik meg. Egyszerű példával élve a lakástextilt említette, amit meg kell simogatni, érezni, látni kell azelőtt, hogy valaki fizessen is érte.

Még többet az e-kereskedelemről

A webáruház-felmérés eredményei mostantól az újonnan megjelent ekerstat.hu weboldalon érhetők el, ahol a kutatás mellett számos egyéb, izgalmas e-kereskedelmi statisztika kerül bemutatásra. Az ekerstat.hu célja, hogy felmérje a magyar e-kereskedelmi piac helyzetét és átfogó képet nyújtson a hazai trendekről. A weboldal a Shoprenter, a GKI Digital és az Árukereső szoros együttműködésének eredményeként jött létre, hogy a lehető legpontosabb alapot biztosítsák az adatok bemutatására. Az oldalon szereplő adatok időről időre frissülnek és bővülnek.

Forrás: ekerstat.hu.

Call Now Button