Valentin-nap – cukormentesen is édesen

Az édes ízről és a cukorról nem kell lemondanunk egy romantikus Valentin-napi randevún sem, ám a mértékletesség nagyon fontos. Ebben a gyümölcsök és az édesítőszerek lehetnek nagy segítségünkre. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) tanácsai a szerelmesek ünnepének közeledtével.

Valentin-napra sokszor adunk csokit és egyéb édes meglepetéseket, de a romantikus vacsora végéről sem hiányozhatnak a mennyei sütemények. Vajon miért elmaradhatatlan részei minden ünnepnek az édes finomságok? Az öt alapíz közül az édes íz szeretetének evolúciós okai vannak, már újszülött korban a gyerekek elégedett arckifejezéssel reagálnak, ha édes ízzel kóstoltatják őket – írja a Nemzetközi Édesítőszer Szövetség (International Sweeteners Association, ISA). Az édes íz szeretete persze egyénenként eltérő mértékű lehet, a legtöbb ember számára mégis a legélvezetesebb ételek között találhatók az édességek.

Mit tehetünk akkor, ha csökkenteni szeretnénk a cukor- és kalóriabevitelünket, amihez Valentin-napon is ragaszkodunk? Az édes íz iránti vágyunkat érdemes minél gyakrabban természetes cukorforrásokkal fedezni, például gyümölcsökkel, zöldségekkel vagy natúr tejtermékekkel. Ha azonban a hozzáadott cukrokat mellőzni szeretnénk, vagy azokat teljesen ki kell zárnunk az étrendünkből, az édes ízt alacsony energiatartalom mellett biztosító édesítőszerek lehetnek segítségünkre. Az édesítőszerekkel kapcsolatban fontos megjegyeznünk, hogy ezek a világon a legtöbbet vizsgált élelmiszer-adalékanyagok. Minden édesítőszer esetében az élelmiszer-biztonsági hatóságok meghatároznak egy megengedhető napi beviteli értéket (ADI, Accepteble Daily Intake), ami azt mutatja, hogy az adott édesítőszerből naponta mekkora mennyiség fogyasztható egészségkárosodás nélkül. Az ADI-érték ráadásul még egy százszoros biztonsági faktort is tartalmaz, vagyis megállapításánál százzal osztják a kísérletileg meghatározott mennyiséget.

Tippek Valentin-napi édes kényeztetéshez

– Ha elképzelhetetlennek tartjuk az ünneplést csoki nélkül, válasszunk jó minőségű, kevés cukrot tartalmazó étcsokoládét!

– Az édes íz iránti igényünket gyümölcsökkel is kielégíthetjük, akár gyümölcspürével készülő koktélokkal, akár olvasztott, jó minőségű étcsokoládéba mártott eperrel.

– Ha moziban randizunk, nem kell lemondani az édes üdítőkről, de válasszuk kis adagot vagy a cukormentes verziókat!

– Ha otthon készítünk süteményt szívünk választottjának, bátran felezzük le a recept által előírt cukormennyiséget, az esetek döntő többségében észre sem fogjuk venni a különbséget! Vagy használjunk édesítőszereket: a cukor volumenének pótlására is alkalmas például az eritrit, melynek nincs utóíze, 160 Celsius-fokig nem veszíti el édesítő erejéből, és a vércukorszintet sem befolyásolja.

– Ne feledjük, nemcsak édesítőszerrel édesíthetjük ételeinket, hanem bátran használhatunk almapürét, sütőtököt vagy aszalt gyümölcsöket, például datolyát erre a célra!

– A rózsa nem csak csokorként jó ajándék, de készíthetünk a randira rózsateát, ami önmagában is finom, de ha szükséges, ízesíthetjük kiskanálnyi mézzel vagy természetes eredetű, növényből kivont sztíviával!

– Tudtad, hogy a sztívia cserepes növény formájában is beszerezhető, ideális ajándék lehet egy hagyományos csokor helyett.

Akár ez is tetszhet A szerző további művei