Tudta, hogy az aquafitnesz az egyik legjótékonyabb sport?

Rengeteg előnye van a vízben végzett testmozgásnak, amit eredetileg rehabilitációs célból alkalmaztak.

Az aquafitnesz feltalálása az amerikai tengerészgyalogság könnyűatléta-edzőjének nevéhez, Glenn McWatershez fűződik – joggal mondhatnánk, hogy nomen est omen! –, aki a vietnami háborúban szerzett lábsérülésének rehabilitációjára találta ki ezt a mozgást. Egy saját készítésű, különleges mellényben az ízületei megterhelése nélkül tudott a medencében futóedzéseket tartani. Látványos eredményei hatására kezdett terjedni az új sport és született meg az aquafitnesz.

Mi az aquafitnesz titka?

A víz mintegy nyolcszázszor sűrűbb a levegőnél, így a vízben való mozdulatok sokkal intenzívebbek, hatékonyabbak, ugyanakkor jelentősen kíméletesebbek, mint a szárazföldön végzett mozgásformák. A test ilyenkor szinte súlytalan, így a gerinc és vállöv izmaiban létrejött állandó izomfeszülés lecsökken, a támasztó izomrendszer a víz hatására teljesen elernyedhet. Mivel a vízben testsúlyunknak csupán 3,6 százalékát nyomjuk, ezért itt minden olyan mozgás kockázatmentesen elvégezhető, ami a szárazföldön megterhelő lenne! A víz felhajtóereje és sűrűsége révén úgy kényszeríti komoly erőkifejtésre az izmokat, hogy közben az ízületeket megóvja, kíméli. A nyomás hatására kitágulnak a vénák, így könnyebbé válik a légzés és a szív is több oxigénhez jut. Ezenfelül a víz jó hővezető képessége miatt az izzadás is sokkal enyhébb mértékben jelentkezik. S ha még ez sem volna elég, van még egy előnye: kiválóan oldja a stresszt!

Kinek és mire jó?

Gyakorlatilag bárkinek ajánlott a legegészségesebbnek tartott vízi sport! Az aquafitnesz erősíti az izmokat, regenerálja az ízületeket és formálja az alakot! A tornagyakorlatok kitűnő hatással vannak a gerinc- és az ízületi problémákra, egyúttal remek tartásjavító torna is. Javítja az erőnlétet, növeli a szervezet állóképességét, miközben kíméli a gerincoszlopot, a szalagokat és az inakat. Mindenki számára könnyen elsajátítható. Azok is élvezhetik a víz áldásos hatásait, akik nem tudnak úszni, akiknek túlsúlya vagy nem megfelelő fizikai állapota miatt túlzottan megterhelők a hagyományos kardioedzések. Gyermekek esetében javítja a koordinációt és segíti a vízhez szoktatást, kismamáknak ideális mozgásforma, sportolóknak kiváló kiegészítő edzés, sérülést elszenvedőknek rehabilitációs célokból ajánlott, egészséges felnőtteknek általános regeneráló, alakformáló testmozgás. Röviden az egyik legideálisabb sport, amit bárki gyakorolhat!

Hogyan zajlik?

A legtöbb gyakorlatot álló helyzetben kell végezni, de van olyan gyakorlat is, amit a vízben való haladással kötnek össze. A gyakorlatokhoz speciális segédeszközöket fejlesztettek ki, amelyek könnyűek és kényelmesek. Az edzések legfontosabb segédeszköze az öv, ami optimális helyzetben tartja a testet. Minden eszközből különféle méretek biztosítják a megfelelő, igény szerinti terhelést. Az órákon legfeljebb 10–15 fő vesz rész, így lehetőség nyílik az edző által meghatározott egyéni gyakorlatok végzésére is.

Akár ez is tetszhet A szerző további művei