Tippek, hogy jobban érezzük magunkat a munkahelyünkön

Mindenkivel előfordulhat, hogy olyan munkahelyen kénytelen dolgozni, ahol kifejezetten kellemetlen a légkör, fagyos, bizalmatlan a kollégák közötti viszony. Mit lehet ilyenkor tenni?

Egy ilyen helyzetben nem csak pár rossz napot kell kibírni, előfordulhat, hogy hónapokra, évekre megmérgezi az életünket a rossz munkahelyi légkör. Ráadásul mindez nemcsak a hangulatunkra, hanem a teljesítményünkre is negatívan hathat. Mi segíthet, ha nem akarunk vagy nem tudunk rögtön felmondani? A HR Doktor és a Budai Egészségközpont összegyűjtött pár tippet.

1. Kerüljük a mérgező kollégát!

Egyszerűbb a helyzet, ha a rossz munkahelyi légkörért csak egy konkrét személy a felelős. Vagy azért, mert rossz teljesítményével, negatív hozzáállásával hátráltatja a csapatot, vagy azért, mert bizalmatlan légkört teremt maga körül mondjuk azzal, hogy pletykál, kéretlenül informálja a vezetőséget a munkatársakról. Ilyenkor a legjobb, ha igyekszünk minél nagyobb távolságot tartani az illetővel. A szükséges közös feladatokat végezzük el vele, de ezentúl ne beszélgessünk, ne avassuk a bizalmunkba és ne menjünk bele felesleges vitákba! Soha ne legyünk udvariatlanok, de maradjunk mindig távolságtartók!

2. Kommunikáljunk a vezetőinkkel!

Ha a kellemetlen légkörért nem egy személy tehető felelőssé, hanem például a rossz munkaszervezési, feladatkiosztási, jutalmazási vagy éppen szabadságolási gyakorlat, akkor muszáj bevonni a megoldásba a feletteseinket is. A feszültséggel teli munkahelyi légkör elsősorban az ő felelősségük, nekik kell a megoldásban is segíteniük. Egy jó vezetőnek tudnia kell, hogy a munkatársak jó hangulata a sikeres, hatékony munkavégzés egyik fontos feltétele. Az minden vezető számára kínos, ha a beosztottjai sorra mondanak fel a rossz hangulat miatt. Így aztán nekik is érdekük a helyzet megoldása, de ehhez az kell, hogy mi informáljuk őket a nehézségekről.

3. Álljunk ki a saját érdekeinkért!

Kiabálni, kiborulni az egész munkahelyi közösség előtt soha nem szerencsés. Ebből a legtöbben azt szűrik le, hogy mi vagyunk a gyenge pont, az, akivel nem lehet kijönni. De a másik véglet sem jó, ha mindent szó nélkül eltűrünk. Ha úgy érezzük, hogy eljött az a pont, amikor muszáj kiállni magunkért, és megvédeni az érdekeinket, akkor ne indulatból, hanem előre megfontoltan cselekedjünk! Szedjük össze a gondolatainkat, találjuk ki előre, hogy mit fogunk mondani! Legyen szó akár egy kellemetlen kollégáról vagy egy igazságtalan helyzetről, a józan érvek mindig hatásosabbak, mint egy érzelmekkel teli kirohanás.

4. Tanuljunk meg kommunikálni!

Amikor sok különböző ember kénytelen együtt dolgozni, akik a magánéletben nem választanák egymást barátnak, de mégis együtt kell dolgozniuk, az mindig komoly kommunikációs kihívás. Sokat segíthet, ha tudatosan törekszünk arra, hogy a kommunikációnk, a jelzéseink ne legyenek félreérthetőek. Ha van rá mód, komoly segítség lehet, ha a csapat vagy a kulcsfontosságú csapattagok elvégeznek egy kommunikációs tréninget.

5. Szervezzünk közös programokat!

A kellemesebb munkahelyi légkörért nem csak a munkahelyen lehet tenni. Ha megakad a kommunikáció a felek között, segíthet néhány oldott légkörű program, legyen az valamilyen közös sporttevékenység, csapatépítő tréning, kirándulás, családi nap vagy egy egyszerű sörözés munka után. Az ilyen programok segítenek jobban megismerni egymást, megnyílni a másik felé, lazábban venni a felmerülő nehézségeket.

6. Tegyük kellemesebbé a munkahelyi környezetet!

Néha egészen apró dolgok is segíthetnek a munkahelyi légkör javításában. Ha egy iroda túlságosan zsúfolt, ha a munkatársak egymás nyakán ülnek, folyamatosan látják egymás monitorjait, hallják egymás telefonbeszélgetéseit, sokkal hamarabb kialakulhatnak feszült helyzetek. Ha lazábban ülhetnek a munkatársak, az iroda világos, szellős, ha a vezető nem elzárkózva tölti a napjait, hanem sokat van a beosztottak között, az jelentősen javíthat a légkörön.