Nemegyszer előfordul, hogy egy-egy születésnap, házassági évforduló vagy más komolyabb ünnep közeledtével az interneten keresgélünk ajándékot a szeretteinknek. Ám sajnos nem mindig érkezik meg időben külföldről a várva várt csomag. Íme a Nemzeti Adó- és Vámhivatal tanácsai, hogy ne övezze bosszúság az ajándékrendelést.
Mi a Posta és mi a NAV feladata?
A megrendelt áruk beszállítása jellemzően a Magyar Posta Zrt. (posta) igénybevételével történik, a postaforgalomban érkező küldemények kezelését a posta látja el. Ha az áruk az Európai Unión kívülről (például Távol-Kelet, az Amerikai Egyesült Államok) érkeznek, azokat kötelező jelleggel vámkezeltetni kell. A vámkezelést megbízás alapján a postai szolgáltató végzi.
Az interneten megrendelt áruk 22 euró értékig vámmentesek, tehát a megrendelőnek csak a termék árát és az esetleges szállítási költséget kell megfizetnie. 22 euró felett azonban adófizetési kötelezettség keletkezik (pl. áfa, vámkezelési költség). A fizetési kötelezettség pontos megállapításához hasznos információkat találni a NAV internetes oldalán (www.nav.gov.hu).
A vámkezelés akkor végezhető el, ha
- a beérkezett áru egyértelműen meghatározható,
- ismert az áru valós értéke,
- a címzett beazonosítható.
Amennyiben a fenti adatok a rendelkezésére állnak, a posta megindítja a vámeljárást. A NAV ezt megvizsgálja és dönt annak elfogadása, illetve elutasítása felől. A vámeljárás lezárása után a küldeményt kiszállítják a címzettnek.
Milyen problémák adódhatnak?
Az ellenőrzések tapasztalatai alapján elmondható, hogy sok esetben a feladó a fuvarlevélen nem valós adatokat tüntet fel (pl. az áru értéke alacsonyabb, rossz az árumegnevezés). Ilyen esetekben javasolt felvenni a kapcsolatot az eladóval, hogy pontos adatok kerüljenek a fuvarlevélre, valamint érdemes már az áru megrendelését követően – a csomag megérkezése előtt – a kapott ragszámra hivatkozva a posta részére megküldeni a postaimport@posta.hu e-mail címre vagy a (+36-1) 297-1174-es faxszámra az alábbiakat:
- vámkezelési nyilatkozat (letölthető a posta internetes oldaláról),
- számla,
- paypal igazolás,
- rendelés-visszaigazolás (pl. ebay).
Ha további kérdés adódik az érkezett küldeménnyel vagy a vámkezeléssel kapcsolatban (pl. a küldemény kiszállításának időpontja, fizetendő vám, áfa, sérülten érkezett küldemény), az alábbi elérhetőségeken lehet érdeklődni:
- posta központi ügyfélszolgálata: (06-1) 333-7777,
- posta vámügynöksége: (06-1) 297-2321, (06-1) 297-2322, (06-1) 297-2323, (06-1) 297-2324,
- e-mail cím: postavamugynokseg@posta.hu, postaimport@posta.hu.
Az internetes vásárlással kapcsolatos részletes tájékoztató mindemellett elérhető a https://www.nav.gov.hu/nav/kiadvanyok/internetes_vasarlas linken.
Pénzvilággal kapcsolatos cikkeinket ezen a linken találja: pénzvilág