Rostban gazdag étkezéssel megelőzhető az epekő

Az epekövek kialakulásának legfőbb okozója az, hogy az illető túl sok szénhidrátot eszik és ezt a szervezete nem tudja feldolgozni a mozgásszegény életmód miatt. Sajnos igen sokan küzdenek a plusz kilókkal és a túlzott édesség miatt a görcsökkel – mondta Simon Anett dietetikus. A betegség megelőzhető, sok folyadék- és rostbevitellel, valamint megfelelő mozgással. Ám nagyon fontos, hogy ha elmúlnak a görcsök, akkor is vizsgáltassuk ki magunkat!

Az epekő okozta megbetegedés igen gyakori, az ötven év felettiek körében különösen sokszor előfordul. Sajnos a nőknél gyakrabban, mint a férfiaknál. Főként az elhízott nők vannak veszélyben, akik rendszertelenül esznek, és nem mozognak eleget – magyarázta az okokat Simon Anett dietetikus. Az epekő koleszterinből, kalciumból és egyéb anyagokból az epehólyagban képződő apró kőszerű képződmény, amely kiadós étkezést követően váratlanul erős fájdalmat és görcsöket okozhat. Az epekövek több mint fele ugyan soha nem okoz panaszt, azonban néha súlyos görcsroham kialakulásához is vezethet.

Az epehólyag a hasüreg jobb felső részén, közvetlenül a máj alatt található, körte alakú szerv. Feladata a máj által termelt zöldessárga folyadék, az epe tárolása és besűrítése. Az epekövek eltávolítása történhet gyógyszeres úton az epekövek feloldásával, nagy lökéshullámmal történő kőzúzással vagy műtéti úton. Nagyon fontos diétás szabály, hogy az epeköves beteg gyakran, de egyszerre csak keveset egyen. Ha az elfogyasztott étel mennyisége kevesebb, az epehólyag-összehúzódás mértéke is kisebb lesz. Meglévő epekövek esetén a panaszok kialakulását késleltetni, intenzitásukat mérsékelni lehet zsírszegény és csökkentett energiatartalmú diétával.

Kerülje a disznóságokat és a szőlőt az epebeteg!

Elsősorban a magyaros ízeknek kell nemet mondani. Hiszen a szalonna, a császárhús, a tepertő, a disznósajt a legnagyobb gondok okozói. De ugyancsak tiltólistán vannak a zsíros felvágottak, szalámik, szárazkolbászok, no és a sült kolbász és a hurka, valamint a rántott hús, továbbá a csípős fűszerek. Hasonlóan kerüljék az epebetegek a tejszínt, a joghurtot és a vajat is. Nem ajánlatos a gyümölcsök közül a szőlő és a banán fogyasztása.

Teával is segíthetjük a gyógyulást

Epegörcs esetén ajánlott a gyógyteák fogyasztása is. Ilyen a borsmenta, a füstike, a kamilla, az angelikagyökér, a kálmosgyökér, az ezerjófű, ezek keverékét érdemes inni 3–4 hétig. Természetesen nem kell ennyi alkotót összekeverni, inkább 2-féléből állítsunk össze 4–6 hétre teát, majd készítsünk újabb keveréket, és használjuk azt.

Hasznos lehet a lékúra is a következő gyógynövények és zöldségek kivonatából. Önmagukban, szénsavmentes ásványvízzel hígítva vagy aludttejhez, sovány natúr joghurthoz keverve igyunk meg 1–2 dl articsóka-, csalánlevél-, gyermekláncfű- vagy feketeretek levét. A reteklékúrát kétféleképpen is végezhetjük, attól függően, hogy kinek mennyire érzékeny a gyomra. Érzékeny gyomrúaknak intervallumkúra javallott: 2–3 dl frissen préselt vagy centrifugált reteklevet kell erősen hígítva vagy apránként, lassan és több részletre elosztva 4–5 napig elfogyasztani. Utána 2–3 nap szünet, és 6–8 héten át, szünetek beiktatásával megismételhető a kúra. Az emelkedő adagú kúra kevésbé érzékeny gyomrúak számára: 1 dl friss reteklével kezdve 2 hét alatt apránként kell növelni az adagot, és 3 dl-nyi mennyiséget fogyasztani 3–-4 részre osztva. Majd lassacskán ismét csökkentve a lé mennyiségét, a kúra itt is 6–8 hétig tart.

Ajánlott étrend és receptek:

Joghurtos gyümölcsleves

A gyümölcsöt, ami lehet alma, őszibarack, meghámozzuk, feldaraboljuk, vízzel felöntjük, fűszerezzük és ízesítjük egy kis cukorral, sóval és pici fahéjjal, és megfőzzük. Kihűtjük a levest, kivesszük a gyümölcs felét. Belekeverjük a natúr joghurtot, turmixoljuk és visszaöntjük a gyümölcsöket. Citromkarikákat is rakhatunk bele.

Csirkemell bébirépával sütve

A csirkemellet felszeleteljük, sót és rozmaringot szórunk rá. Egy alufólia darabot vékonyan megkenünk olívaolajjal, rárakjuk a csirkemellet, a bébirépát, és alaposan becsomagoljuk. Sütőben készre sütjük. De mindezt egy sütőzacskóba is tehetjük.

A zöldségeket variálhatjuk, egyéni érzékenység szerint rakhatunk a húshoz spárgát, kelbimbót, zsenge karalábét, paradicsomot, karfiolt, spenótot. Csomagolhatunk a fóliába gyümölcsöt is: almát, őszibarackot, birsalmát.

Akár ez is tetszhet A szerző további művei