Nyolcvan éve halt meg George Gershwin

Zenetörténeti műve, a Porgy és Bess magába egyesítette az operák és a jazz zenei világát

Nyolcvan éve, 1937. július 11-én, pár héttel a 39. születésnapja előtt halt meg George Gershwin amerikai zeneszerző, aki hidat épített a “klasszikus” és a “népszerű”, a “fekete” és a “fehér” zene között. Rövid élete során írt musicalt, vonósnégyest, zenekari és zongoradarabokat, zongoraversenyt, Of Thee I Sing (Rólad énekelek) című musicalje az Egyesült Államok politikai rendszerének szatírája. Önálló zenei nyelvet teremtett azzal, hogy egyesítette a dzsessz, a ragtime és a blues elemeit az európai klasszikus zenével, sajátos hangszereléssel. Zenéje rendkívüli népszerűséget ért el, stílusa a modern zene számos képviselőjére hatott. Életműve nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a dzsessz az új találmányok, a hanglemez és a rádió révén meghódította Európát.

Idén amerikai vendégművészekkel mutatták be a Margitszigeten a Porgy és Bess operát, Bess szerepében Laquita Mitchell     Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

Legismertebb szerzeménye a Porgy és Bess, a múlt század talán legfontosabb amerikai operája. DuBose Heyward afroamerikai környezetben játszódó regényét 1934-ben kezdte feldolgozni, a szövegkönyvet az író, néhány dal szövegét testvére, Ira jegyezte. A cselekmény egy déli néger negyedben játszódik, szinte minden szereplője fekete, a zene a dzsesszt és a kor népszerű dalainak stílusát vegyíti az opera elemeivel (recitativók, vezérmotívumok). Jóllehet a mű világsiker lett, amerikai operaházban először csak 1976-ban mutatták be, míg idén a Margitszigeten amerikai vendégművészekkel mutatták be.