Nem rajonganak a kritikusok a „népszerű” Oscarért 

Nem rajonganak a kritikusok a közönségsikereknek szentelt új Oscar-kategória bevezetéséért, amelyet a napokban jelentett be az amerikai filmakadémia a 2019-es díjátadó gálát érintő egyéb változtatásokkal együtt.

„A filmakadémia részéről jelenleg az utolsó lépésnek kellene lenni egy olyan haladásellenes kategória megalkotása, amely valójában a populáris filmek gettója” – írta Owen Gleiberman, a Variety című filmes portál vezető kritikusa, hozzátéve, hogy a testületnek sokkal inkább a szemellenzőitől kéne végre megválnia és helyet adnia a nagy sátorban az összes megjelent filmnek, ugyanis „ezzel lehetne visszanyerni a nézőket”.

A csaknem négyórás márciusi Oscar-gála televíziós közvetítését 26,5 millióan követték figyelemmel, ami a legalacsonyabb nézőszám volt a díj kilencvenéves történetében.

Noha a filmakadémia 2009-ben ötről tízre emelte a legjobb film kategória jelöltjeinek számát, hogy kiszélesítse a versenyt, az elmúlt években továbbra is a művészi alkotások és nem az olyan kasszasikerek, mint a Star Wars-filmek és a 2017-es év népszerű szuperhősmozija, a Wonder Woman zsebelték be a legnagyobb elismeréseket.

A „népszerű” filmek kategóriája sokak szerint nem fogja orvosolni ezt a helyzetet, hanem pont azzal fenyeget, hogy az olyan közönségsikereket, mint a Fekete párduc, a beskatulyázásuk révén megfosztja a legjobb filmnek járó trófea elnyerésének lehetőségétől.

A Twitteren sokan úgy vélekednek, hogy a testület egy másodlagos elismerést hoz létre, amelyet el is kezdtek „Fekete párduc-díjként” gúnyolni.

A filmakadémia egyelőre nem közölt részleteket az új kategóriával és a jelölhetőség feltételeivel kapcsolatban.

Az új kategória bejelentése a legnagyobb volumenű változtatás azóta, hogy a filmakadémia két éve megígérte, 2020-ra kétszeresére növeli a nők és a kisebbségekhez tartozók számát a testületben. Alison Willmore, a Buzzfeed News kritikusa és kulturális újságírója erre utalva úgy fogalmazott, a filmakadémia megvárhatta volna, hogy a testület sokszínűbbé tételére tett erőfeszítései milyen hatással lesznek a legjobb film mezőnyének alakulására.

Az Amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia (AMPAS) frissen újjáválasztott elnöke, John Bailey, valamint ügyvezető igazgatója, Dawn Hudson egy szerda reggeli e-mailben tájékoztatta a testület tagjait a kormányzótanács által jóváhagyott változtatásokról.

Az új kategória bevezetése mellett döntés született arról is, hogy már 2019-től háromórásra rövidítik a televíziós közvetítést, hogy a gála „könnyebben elérhető legyen a világszerte élő nézők számára”. Annak érdekében, hogy az összes kategória beleférjen az adásba, a díjak egy részét a reklámidő alatt fogják átadni és a győztesekről készített felvételt a közvetítés egy későbbi részében fogják megszerkesztve leadni.

A változtatások között szerepel továbbá, hogy előrébb hozzák a 92. díjátadó időpontját 2020. február 9-re. Sokan nehezményezték ugyanis, hogy az Oscar-gálára olykor csaknem két hónappal a Golden Globe-díjak átadása után kerül sor, ami – nem utolsósorban stresszben gazdag – maratonná teszi a hollywoodi díjszezont.

A kormányzótanács vezetői ugyancsak kedd éjszaka választották meg újra a filmakadémia elnökének John Bailey operatőr-filmrendezőt. Bailey, aki már 15. éve tagja az akadémiának, tavaly kapott először megbízást az intézmény vezetésére egy évre. Mostani megbízatása három évre szól.

A régi-új elnök olyan filmeket jegyez, mint az Amerikai dzsigoló, a Lesz ez még így se! vagy az Idétlen időkig. 2014-ben megkapta az amerikai operatőrök életműdíját.

Akár ez is tetszhet A szerző további művei