Néhány tipp a férfiaknak, hogy tovább élhessenek

Ha Ön egy ötven év feletti férfi, akkor érdemes elgondolkoznia azon, hogy eljött az ideje bizonyos rossz szokások elhagyásának. Sőt, ezeket érdemes egészségesekkel felváltani, mert okos, megfontolt életstílussal és döntésekkel évekkel fiatalabbnak érezheti magát, sőt fiatalosabban is nézhet ki. De ami még ennél is fontosabb: tovább élhet.

A változtatások egyik legfontosabb terepe az étkezés – írja a Cleveland Clinic. Sokat mondó tény, hogy az amerikai felnőttek körében minden tizedik haláleset kapcsolatba hozható a túlzott sófogyasztással. Ráadásul ezek hatvan százaléka a férfiakat érinti. A túl sok nátrium és a túl kevés kálium fogyasztása megemeli a vérnyomást, ez pedig a szívbetegségek kialakulásának egy fő tényezője.

A szénhidrát gazdag ételek helyett inkább a gyümölcs és a zöldség kerüljön az étrendbe Fotó: Shutterstock

Éltetnek a zöldségek

Ha a „nátriumbombákat” mérsékelni tudja, azaz kevesebb kenyeret, sajtot, illetve feldolgozott terméket fogyaszt, akkor csökkentheti ezt a rizikót. Adjon több szívbarát zöldséget az étrendjéhez, valamint több káliumot olyan ételek fogyasztásával, mint például a banán! Ráadásul ez még a ráncosodás ellen is jót tesz.

Hal és dió a demencia ellen

A megfelelő étrend nem csak a külsejében, fizikai teljesítményében, hanem az agyi kapacitások terén is nagy segítségére lehet. Rengeteg bizonyíték van arra, hogy a középkorúak által elkezdett diétának nagy szerepe van a demencia, illetve a kognitív zavarok megelőzésében. Egy 2011-es tanulmány összefüggéseket talált a mediterrán jellegű diéta során a szervezetbe juttatott egészséges telítetlen zsírok, illetve kevesebb telített zsír, valamint a szellemi hanyatlás csökkenése között. És hogy mit kell ehhez fogyasztani? Ezek a telítetlen zsírok megtalálhatóak többek között a halakban, a növényi olajokban és a diófélékben is.

A sport is hozzájárul a hosszabb élettartamhoz Fotó: Shutterstock

Kell a kálcium!

Az ötven év felett a férfiak elkezdhetnek veszíteni csontjaik tömegéből is, az osteoporosis, azaz a csontritkulás ugyanis nem csak női betegség.  Ezért ajánlott például a kálcium megfelelő pótlása az étkezések során. Kutatók szerint a probiotikumok használata is segíthet a jövőben a csontritkulás kezelésében, továbbá ezen készítmények az emésztőrendszer egészségéhez is hozzájárulnak.

A legtöbb férfi inkább a cukrozott üdítőket választja a víz helyett, azonban az extra íz nem biztos hogy megéri, ha ennek az egészségügyi következményeire gondolunk. Egy 2013-as kutatás szerint évente világszerte 180 ezer halálesethez lehet köze  a cukortartalmú italok fogyasztásának. Ez különösen a férfiakra veszélyes, hiszen ezen italok fogyasztása növelheti a prosztatarák kialakulásának esélyét, továbbá jelentős szerepe van az elhízásban és a cukorbetegség kialakulásában is. Ha mégis úgy dönt, hogy ízesítené a fogyasztandó vizét, használjon ehhez inkább gyümölcsöket, esetleg válassza a szénsavas ásványvizeket.

Az egészségtelen étrend akár erekciós gondokat is okozhat Fotó: Shutterstock

A zöldség is nagyot dobhat

Ha úgy gondolja, hogy a vörös hús férfiaknak, a zöldség pedig nyulaknak való eledel, akkor ezt felejtse el, különösen ha egészséges szerelmi életet szeretne. A vörös húsok túlzott fogyasztása nem tesz jót az érrendszernek, emeli a koleszterinszintet, ezek pedig akár erekciós zavarokat is okozhatnak. A jobb teljesítmény érdekében érdemes több növényi eredetű proteint fogyasztani, májbabot vagy feketebabot, és csökkenteni az elfogyasztott vörös húst, finomított cukrot és transzzsírt.

Az idő kerekét természetesen nem lehet visszafordítani, de megöregedni méltósággal és egészségesen is lehet, megfelelő étrenddel, diétával és sok mozgással. A változtatáshoz pedig sosincs későn.

Akár ez is tetszhet A szerző további művei