Négy évszakos gumik: megdőlni látszik a mítosz

A gumiabroncsok 2018-as magyarországi eladási számait tekintve a négy évszakos gumik értékesítése nőtt a legnagyobb mértékben. Szakértők véleménye szerint a gyártók termékfejlesztése is indokolja a szegmens bővülését.

Sokáig tartotta magát a négy évszakos gumikkal szemben támasztott előítélet, miszerint ez a típus leginkább a kacsákhoz hasonlítható. A kacsa ugyanis valamennyire tud úszni, repülni és gyalogolni is, de a kormorán jobban úszik, a sas magasabbra repül, a strucc pedig gyorsabban fut. Bár „all season” abroncsokat választva apróbb kompromisszumokra továbbra is szükség van, alkalmazhatóságuk szempontjából sokkal árnyaltabb a kép, mint azt sokan gondolnák.

Ezt támasztják alá a magyarországi eladási számok is. A tavalyi értékesítések minden területen növekedést mutatnak, ám egyik szegmensben sem olyan látványos a változás, mint a négy évszakos szettek esetében. Míg nyári és téli gumikból másfél, illetve tizenkét százalékkal, addig négy évszakosokból 48%-kal adtak el többet, mint 2017-ben. Arányaiban vizsgálva ez utóbbi még mindig nem a legnépszerűbb választás az autósok körében, de a tendencia jól mutatja, mennyire átalakulóban vannak a vásárlói szokások.

„Mítosznak tekinthető az az elgondolás, hogy a négy évszakos gumiabroncsok minden esetben rosszabbul teljesítenek a nyári vagy téli gumikkal szemben” – fejtette ki a Delticom, Európa piacvezető online gumiabroncs- és autófelszerelés-kereskedésének megkeresésére Boncsér Sándor közlekedésbiztonsági szakértő. „Az utóbbi években szemmel látható minőségjavulás tapasztalható az egész évben használható szettek piacán, így ezek a termékek egyre inkább észszerű vásárlási alternatívát jelentenek. Egy jó minőségű négy évszakos gumi teljes mértékben felveszi a versenyt egy alsó kategóriás téli vagy nyári évszakra fejlesztett abronccsal.”

Azon túl, hogy teljesítmény tekintetében ma már nincs jelentős eltérés a szezonális abroncsok javára, anyagi és kényelmi okokból is megfontolandó a négy évszakosok melletti döntés. Ez utóbbi ugyan minimálisan drágább a nyári és a téli típusokhoz képest, ám így is közel a költségek felét megspórolhatjuk pusztán azzal, hogy nem kell két külön szettre beruháznunk. Ezen felül megtakarítjuk az évi két gumicserére szánt összeget, a művelettel járó időt és kellemetlenségeket, illetve megoldódik az éppen használaton kívüli abroncsok tárolásának problematikája is.

Akár ez is tetszhet A szerző további művei