Mit gondol, mennyire vagyunk környezetbarátok?

Saját bevásárlótáskát használ a magyarok közel fele, több mint egyharmaduknak fontos, hogy az adott márka tesz-e a fenntarthatóságért, és – bevallása szerint – a lakosság közel kétharmada szelektíven gyűjti a hulladékot – derült ki a Nielsen 2018 áprilisában 800 fő megkérdezésével végzett országos, reprezentatív felméréséből. Legfontosabb környezetvédelemmel kapcsolatos tennivalónak a víz- és energiatakarékosságot, illetve a szelektív hulladékgyűjtést tekintik a magyarok.

 A környezetvédelemmel kapcsolatos kérdések és aggodalmak tekintetében a magyarok első helyen a víztakarékosságot említik, a felmérésben részt vevők egyötödénél végzett ez az első helyen. Leginkább a 40+-os korosztályt és a Budapesten, valamint a főváros közelében élő lakosokat izgatja a kérdés. Emellett fontosnak találják az energiatakarékosságot és a szelektív hulladékgyűjtést is, de a megújuló energiaforrások használatát és a tudatos élelmiszer-felhasználást is a környezetvédelem felé tett aktív lépésnek tekintik a magyar fogyasztók.

A környezettudatos magatartásformák mindinkább megjelennek a fogyasztói attitűdökben: Európában a fogyasztók közel fele lenne hajlandó vásárlási-fogyasztási szokásain változtatni bolygónk védelme érdekében. Ez Magyarországon is konkrét tettekben és lépésekben képeződik le. A választott márka fenntarthatósággal kapcsolatos tudatossága a válaszadók mintegy 40 százalékánál befolyásoló tényező, emellett bevásárláskor a magyarok közel fele visz magával bevásárlótáskát. Közel egyötödük pedig a szövet- és papírtáskákra voksol, így csökkentve a műanyag tasakok okozta környezeti terhelést.

A harmadik helyen emlegetett szelektív hulladékgyűjtésnél ugyanakkor árnyaltabb a kép, ha a valódi tetteket nézzük: a megkérdezettek mindössze alig 40 százaléka váltja vissza legalább alkalmilag az üres üvegeket, és több mint fele szinte soha nem viszi vissza. A fáradt olaj begyűjtése és leadása gyakorlatilag teljesen idegen a magyar fogyasztóknak, százból mindössze tizennégy fő gondoskodik róla, hogy a fáradt olajtól a megfelelő módon váljon meg.

 „Bolygónk állapota és a környezetvédelem globálisan is izgatja a fogyasztókat, a Föld lakosságának négyötöde kifejezetten aggódik a víz- és légszennyezettség mértéke miatt” – mondta Groszmann Diána, a Nielsen szenior piackutatási tanácsadója. „Egyik globális felmérésünk szerint a vízhiány miatt tízből heten aggódnak, de az élelmiszerek csomagolásából keletkező hulladék és kidobott élelmiszer is legalább ennyire nyugtalanító.”

A csomagolás okozta környezeti ártalmak enyhítése érdekében az európai lakosság több mint fele választaná egy adott termék esetében a környezetkímélőbb csomagolást. Közel ugyanennyien a dizájnnal kapcsolatban is hajlandóak kompromisszumot kötni. Kevésbé rugalmasak a fogyasztók azonban, ha a választott termék ízéről és állagáról kellene lemondani, erre százból tizenegynéhányan  lennének hajlandóak.