Miért rossz taktika a túlárazás ingatlaneladásnál?

Ahogy az árak kúsznak felfelé a hazai ingatlanpiacon, egyre jellemzőbb, hogy az eladók irreális árelképzelésekkel lépnek a piacra. A jelenlegi webes hirdetési megoldások azonban túlárazás esetén jelentősen csökkentik az esélyt a sikeres értékesítésre.

Ennek egyszerű az oka. A webes hirdetési felületeknél adottak bizonyos szűrési lehetőségek, melyekkel az érdeklődők le tudják szűkíteni a kereséseket. Ezek közé tartozik a maximális ár meghatározása is. A gyakorlatban az ingatlant keresők az általuk elképzelt vételárra rátesznek még néhány millió forintot – ennek pontos mértéke attól függ, hogy milyen értékű ingatlant keresnek –, és ezt határozzák meg maximumként a kereső számára.

A vevők egy jelentős része elveszik a túlárazás miatt

Ez viszont azt eredményezi, hogy azok az ingatlanok, amelyek ára túlságosan távol áll az átlagtól, meg sem jelennek az érdeklődők számára egy-egy keresésnél. Más szóval azok, akik jelentős mértékben túlárazzák az ingatlanaikat, már nemcsak egyszerűen elriasztják a vevőket az irreális árral, hanem észrevehetetlenné válnak számukra. Az eladók az általuk jó taktikának tartott túlárazással a potenciális vevők egy jelentős részét elveszítik – hívta fel a figyelmet Rácz Gyula László, a Balla Ingatlan XVIII. kerületi irodájának szakmai vezetője.

„Nagyon sokszor már az ingatlan felvételénél szólunk az ügyfélnek, hogy azért ne árazzuk ennyire túl, mert észre sem fogják venni az ajánlatot” – mondta az ingatlanközvetítő. Erre persze időnként az a válasz a tulajdonosok részéről, hogy „ők ráérnek”. Tehát már itt eldől, hogy a tulajdonos eladni akarja az ingatlanát, vagy inkább csak hirdetni szeretné.

Érdemes azonban arra is egy pillantást vetni, hogy melyek az okai a jelenlegi erős túlárazottságnak a hazai piacon. Ez ugyanis nem merül ki abban, hogy a tulajdonosok csak az alkupozíciójukat akarják javítani, mert azt gondolják, ha magasabb összeggel indítanak, akkor a végén mégiscsak több pénz kerül a zsebükbe.

Miért árazzák túl az ingatlanjaikat a tulajdonosok?

Az alkupozíció javításán kívül a túlárazottság mögött egyrészt gyakran megjelenik az a – csak a tulajdonos számára létező – érzelmi többlet, ami magasabb hirdetési árakban realizálódik. Ilyenkor az eladó azért értékeli túl az ingatlanát, mert az övé, kötődik hozzá, beleszámolja az évek során belerakott munkáját, költségeit.

Ha túlárazzuk a hirdetést, az meg sem jelenik a vevőnél

Ám az eladók nem tudják megfelelően meghatározni az ingatlanuk árát. Ez abból is következik, hogy nem az ingatlanos szakmában működnek, nincsenek benne a napi vérkeringésben, nem tudják igazán, hogy milyen eladási árak jellemzők az adott pillanatban és területen, csak a híreket hallják, melyekből nyilván nem lehet pontos következtetéseket levonni.

Utóbbi szintén a túlárazottságot gerjeszti. Mindenfelől azt lehet hallani, hogy az árak rendkívüli módon emelkednek, sőt a hirdetési árakat böngészve maguk is azt látják, hogy egészen magas árakon kínálják akár a környékükön is a szerintük hasonló adottságú ingatlanokat. Vagy azt látják, hogy az új építésű ingatlanokat 500–600 ezer forintos négyzetméterárakon kínálják, ami szintén hajtja fel a használt lakások hirdetési árát. „Ilyenkor persze ki kell várnunk azt a negyed- vagy fél évet, amíg a tulajdonos is belátja, hogy az általa elképzelt áron nem lesz vevő a lakására” – fogalmazott Rácz Gyula László.

Csak a jó adottságú ingatlanoknál működhet a túlárazás

Tipikusan ezek a már először is jelentős mértékben túlárazó eladók azok, akik nem hajlandók csökkenteni az árakat, „mert nekik nem fontos”. Ez az eladói szegmens egyébként az, amelyik rontja a piac képét, és velük szemben az úgynevezett ingatlanközvetítői „ártörés” sem működik, mert gyakran inkább megsértődnek és felmondják a szerződést – tette hozzá a szakértő.

Nyilván persze előfordul az is, amikor az eladók elérik a céljukat a túlárazással, hiszen folyamatosan kúsznak felfelé az ingatlanárak, vagyis a vevők egyre többet hajlandóak fizetni egy lakásért – ismerte el az ingatlanközvetítő. Ez azonban elég kockázatos taktika, és csak akkor működik, ha egy jobb lokációjú, jobb adottságú és állapotú ingatlanról van szó. A jó paraméterekkel rendelkező ingatlanokra ugyanis most nagyon ki vannak éhezve a vevők, mert a szakértő tapasztalatai szerint tele van „romokkal” a piac – ráadásul elképesztően magas árakon –, és nem igazán találhatóak jó minőségű ingatlanok a kínálatban.

A jó paraméterek nélkül viszont jelentős a kockázata, hogy hosszú hónapokra beragad a túlárazott ingatlan a hirdetési oldalakra. Sőt, van olyan is, amikor egyáltalán nincs rá érdeklődő, tehát adott áron képtelenség eladni – jegyezte meg a szakember.

Mi a jó árazási taktika az ingatlaneladásnál?

Mivel elképzelhető, hogy az ingatlanunk akár a reálisnak tartott árnál is magasabb áron elkelhet, ezért Rácz Gyula László szerint érdemes mintegy 10–15 százalékot játszani az árazással, ennél azonban semmiképpen nem szerencsés többet rátenni. A még elfogadható túlárazottság mértéke panel- és téglalakásoknál inkább a 10 százalékhoz van közelebb, míg családi házaknál a 14 százalékhoz.

Azt is érdemes figyelembe venni az árazás során, hogy mennyibe kerülne az adott ingatlan felújítása. A rossz állapotú családi házakra akár egy teljes vételárnyi összeget is rá kell még költeni, hogy egy lakható, a vevő igényeinek megfelelő ingatlan legyen a végeredmény. Ha pedig így vizsgálnák a kínálati árat az eladók, akkor rájönnének, hogy gyakran nem tartható fent az általuk elképzelt magas árszint.

Hirdessünk piaci áron, de minimális alkuval

Ha viszont a piaci áraknak megfelelően árazunk, akkor lehet számítani arra, hogy a lakásunkat néhány hét alatt, családi házunkat pedig egy negyedév alatt értékesíthetjük. Különösen akkor, ha érzékenyen tudunk reagálni arra, hogy milyen a fogadtatása a piacon, és ennek megfelelően módosítunk az áron. Az ingatlanosok általában azt szokták javasolni az ügyfeleiknek, hogy 3–4 hétig hirdessék az elképzelt áron a lakást, aztán meglátják, hogy érdemes-e tartani az összeget, vagy módosítani kellene az ajánlaton.

Rácz Gyula László szerint tehát az eladók jobban járnának, ha inkább a reális ár környékén, illetve annál nem sokkal magasabb összegért hirdetnék a lakásaikat, majd az alkunál tartanák magukat jobban ehhez az árhoz. Ezáltal több érdeklődőt szereznek, ami nagyobb esélyt jelent az eladásnál. Ezért szokta a szakember azt tanácsolni az ügyfeleinek, hogy „ha nem hirdetni szeretnék az ingatlant, hanem eladni”, akkor a realitáshoz közeli árat érdemes megadni, melyben minimális az alku.

Pénzvilággal kapcsolatos cikkeinket ezen a linken találja: pénzvilág

Call Now Button