Mielőtt felmegy bennük a pumpa

A Budapesti Városarculati Nonprofit Kft. városi kerékpáros közösséget támogató akciója

A kicsit is meg kell becsülni, mi most ezt tesszük: a főváros kilenc, bringás szempontból meghatározó pontjára szabadon felhasználható, azaz ingyenes kerékpárpumpákat telepítettek.

A budapesti kerékpárosfejlesztések hatékonysága legalábbis megkérdőjelezhető, mert noha vannak valóban előremutató kezdeményezések, a koncepció nehézkesen áll össze egységes rendszerré: rengeteg helyen tapasztalható, hogy a kijelölt kerékpárútnak se szó, se beszéd, egyszer csak vége lesz, mint a botnak, és akkor még nem is említettük a kivitelezés gyakran gyenge színvonalát. A felújított kerékpárutak jelentős része egy tél alatt kátyússá válik, a csatornafedeleket pedig csak véletlenül sikerül az útburkolattal egy szintbe hozni. Ha kátyú nincs, akkor ezeket a kiálló fémcsapdákat kell kerülgetni, ami azért ideálisnak nehezen nevezhető állapot. És nem arról van szó, hogy a fővárosi kerékpáros-társadalom már megint csak nyavalyog és semminek sem örül, nem értékeli a fejlesztéseket, a városvezetés törekvéseit, sokkal inkább arról: ha már költünk valamire, akkor miért nem építünk használható dolgokat? Emiatt jogos, ha a bringásokban felmegy a pumpa.

Levegőt! Fotó: Vincze Attila

Épp ezért szívbemarkolóan gyönyörű kezdeményezés örvendeztette meg a II. kerületi bringafőútvonal népes táborát (a Pesthidegkút, Ady-liget, Nagykovácsi, Solymár felől érkezőket) a Hűvösvölgyi út derekán, a Kelemen László utcai kereszteződésnél: egy pumpa!

Felülről is mutatós a műszer

Egy szabadon használható, igényes kinézetű, rozsdaálló fémházzal és nyomásmérő műszerrel felszerelt műhelypumpa. Ez momentán annyiban különbözik a kézi pumpától, hogy jóval nagyobb nyomást képes előállítani. Egy országúti bringa kerekében akár 9 bar nyomás is lehet (a személygépkocsikban 2 bar körül van ez az érték), ilyet mezei szerkezettel nem, csak műhelypumpával lehet elérni.

Egy műszeres pumpa Gabo Fotó: Vincze Attila

Megtudtuk, a pumpák telepítése tavaly decemberben kezdődött, a projekt célja a szabadtéri sportolás népszerűsítése és a városi kerékpáros közösség mindennapjainak támogatása. A köztéri kerékpárpumpa-rendszer telepítése az első fázisnál tart, egyelőre a város kilenc különböző pontján elhelyezett szerkezet javítja a városi bringások kedélyállapotát. A kezdeményezés nem gerillaakció, hanem a Budapesti Városarculati Nonprofit Kft. kampánya, amely 2017-ben további pumpák kitelepítését ígéri.

Minden szelepre jó az univerzális csatlakozó

A pumpán látható szakszerű kezelési útmutató szerint minden kerékre megoldást kínál az univerzális szelepfej, a leírás pedig egyúttal arra kéri a bringásokat, hogy használat után a pumpacsövet az eredeti, vagyis az alapállapotába helyezzék vissza. A BVA dicséretes módon a telepítés előtt a műszaki tartalomról és a legforgalmasabb helyszínekről is egyeztetett a megfelelő szervezetekkel, amit honlapján is megerősített. Mint írják, „A szakmai segítségért külön köszönet a BKK-nak és a Magyar Kerékpárosklubnak!”

Akár ez is tetszhet A szerző további művei