Mentális zavarokhoz vezethet az éjszakai mobilozás

A késő éjszakába nyúló mobiltelefon-használat károsíthatja a kamaszok mentális egészségét – állapították meg ausztrál kutatók.

Az ausztráliai Murdoch Egyetem és a Griffith Egyetem szakemberei a témában készített eddigi leghosszabb idejű vizsgálatban nézték meg, hogy az éjszakai mobilozás miként befolyásolja a diákok alvásminőségét, hangulatát, agresszióhajlamát, megbirkózási kézségét különböző feladatokkal, az önbecsülését, valamint hogy tapasztalják-e magukon a depresszió bármely tünetét.

A kutatók 29 ausztrál középiskola 1100 tanulóját vonták be a négy évig tartó vizsgálatba. A diákoknak évente kellett kitölteniük egy kérdőívet, amelynek középpontjában az éjszakai mobilozási szokások álltak.

Egyszerűen rossz alvási szokásaik lesznek

„Arra jutottunk, hogy nagyrészt a késő éjszakai mobilozás számlájára írhatók a rossz alvási szokások, amelyek idővel a közérzet és a mentális egészség romlásához vezetnek” – húzta alá Lynette Vernon, a tanulmány vezető szerzője.

A vizsgálat kezdetén a mobiltelefonnal rendelkező diákok nagyjából kétharmada, vagyis 65 százalékuk mondta, hogy rendszeresen használja a telefonját „lámpaoltás” után.

A vizsgálati időszak végén ez az arány 78 százalékra emelkedett és az eredmények azt mutatták, hogy minél többet mobiloztak a késői órákban a kamaszok, annál jobban romlott az alvásminőségük.

A fény felborítja a szervezet egyensúlyát

Mark Levi ausztrál alvásszakértő szerint a dolog hátterében a mobiltelefonok kijelzőjének természetellenes kék fénye áll, amely negatív hatással van az alvásra.

„A hálószobában világító kék fény megzavarja az alvást, befolyásolja a hormonokat, a melatonin- és inzulintermelést, felborítja a szervezet egyensúlyát” – magyarázta a szakember.

Hozzátette: a hálószobai kék fény felborítja a fiatalok alvási ciklusát, ami hatással van a viselkedésükre, a kognitív képességeikre, a koncentrációjukra és a hangulatukra napközben.

A kutatók szerint azonban nem az lenne a megoldás, hogy eltiltják a gyerekeket a mobiltelefontól, hanem egy jó alvási szokások kialakulását segítő alternatíva népszerűsítése.

Fotó: Shutterstock

 

Akár ez is tetszhet A szerző további művei