Megújuló közterek, hosszabb villamosvonalak, emelkedő ingatlanárak

A Budapesti mobilitási tervben vázolt fejlesztések közül nem egy nagy hatással lehet a főváros ingatlanpiacára. Ahol megújulnak a közterek, vagy kényelmesebbé válik a tömegközlekedés, ott a kereslet is megnőhet az ingatlanok iránt. A tervezett elképzelések közül az OTP Ingatlanpont több, már elfogadott és az elkövetkezendő években elinduló fejlesztés várható piaci hatásait vette górcső alá.

A Budapesti mobilitási tervben több olyan nagy ívű városfejlesztési projekt is szerepel, amely kivitelezése már megkezdődött. A legtöbbeket érintő nagyprojekt, a 3-as metró felújításának első szakasza véget is ért, és várhatóan 2022-re a teljes vonal megújulhat. Az 1-es villamosvonal Kelenföldi pályaudvarig tartó új szakaszán pedig már nyártól utazhatnak a fővárosiak. Az inkább turisztikai, mintsem aktív tömegközlekedési funkcióval bíró 60-as vonal, vagyis a fogaskerekű felújítása is folyamatos. Számos olyan projekt sorsa dőlt már el, amelynek munkálatai azonban még nem kezdődtek meg, mégis megvalósulásuk után nagy hatással lehetnek a környék mindennapjaira és természetesen a lakásáraira is.

Az I. és II. kerület határán lévő Széna tér szinte egybenőtt „nagytestvérével”, a Széll Kálmán térrel, és szintén jelentős közúti és tömegközlekedési forgalmat bonyolít. Míg délnyugati szomszédjának teljes rekonstrukciója három évvel ezelőtt megvalósult, addig a Széna tér nem kapott ekkora figyelmet. Ez azonban hamarosan megváltozik, hiszen idén elkezdődhetnek a munkálatok, melyek hatására egy kisebb forgalmat bonyolító, több zöldfelülettel rendelkező, élhetőbb közteret kapnak a környékbeliek. Ez minden bizonnyal az ingatlanárakra is hatással lesz, amelyek már ma sem alacsonyak: a teret övező három irányítószám alatt átlagosan 755 ezer (1015), 622 ezer (1024) és 617 ezer (1027) forintba kerül egy négyzetméter. „A környéken további gyors áremelkedés mehet végbe, hiszen a közeli Csalogány és Kapás utcában két, egyenként nagyjából százlakásos ingatlant építettek, az egyiket már át is adták nemrég, a másiknak még zajlik a kivitelezése, ezek önmagukban szintén jócskán feltornásszák az átlagos négyzetméterárakat” – mondja Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

A XVII. kerületben élők és közlekedők mindennapjai is egyszerűbbé válhatnak, hiszen döntés született a Cinkotai út és Keresztúri út közvetlen összekötéséről, amivel csökkenhet a Jászberényi út és a Pesti út forgalma. Ez sokat hozzátehet a rákosligeti kertvárosi ingatlanok értékéhez, ahol azért még a budapesti árszint alatt, nagyjából 35–40 millió forint között lehet hozzájutni egy átlagos sor- vagy családi házhoz.

Az M3-as autópálya bevezetője közelében élők is felsóhajthatnak, hiszen a főváros tovább építi a már megkezdett zajvédő falat a XV. kerületi Wesselényi utca és a Szentmihály út között. A környék lakóinak így kevesebb zajterheléssel kell megküzdeniük a mindennapokban, és visszakaphatják a csöndes zöldövezeti kisházas környezetet, tovább növelve a jelenleg átlagosan 350 ezer forintos négyzetméterárat.

Az utóbbi évtizedek tudatos városrehabilitációjának köszönhetően mára a korábban rossz hírű II. János Pál pápa tér vagy a Teleki tér jó hangulatú, világos és élhető köztérként éledt újjá, amely maga után húzta a környék átlagos ingatlanárát is, ami mindkét területen meghaladja a 410 ezer forintot.  Az Orczy tér nagyszabású rekonstrukciós munkálatainak eredményétől is ez várható, a tervezési munkákat már meg is kezdték. Ma még éppen csak 400 ezer forint a környéken az átlagos négyzetméterár, így a felújítások és a negyed rehabilitációja miatt jó befektetés lehet a környéken ingatlant vásárolni.