Minden harmadik dízelautó-tulajdonos benzines autóra váltana következő vásárlásakor a Forsa Piackutató Intézet felmérése szerint. Közben a „hibás” Volkswagen bejelentette: helyre kívánja állítani a dízelmotor becsületét, mivel prognózisa szerint még legalább húsz évig a belsőégésű motoros modellek adják majd az új járművek zömét.
A dízelbotrány okán a dízelautókra irányult reflektorfény nem maradt következmények nélkül, a dízelautók tulajdonosai közül már minden harmadik benzinüzemű autóra váltana a dízelmotorok koromkibocsátása és használatuk lehetséges korlátozása miatt.
Az elektromos egyszerűen még nem megy annyit
Az elektromos autók azonban a csekély hatótáv és a támogatással együtt is a magas beszerzési költség miatt még nem képviselnek reális alternatívát az átlagos vásárlók számára.
Az autógyártókat egyrészt az aggasztja, hogy a dízeltechnológia romló elfogadottsága milliárdos fejlesztési beruházásaik megtérülését kockáztatja, másrészt munkahelyek ezreit is veszélyezteti mind az autógyártásban, mind pedig a beszállítóknál. Csak a Bosch autóipari beszállítónál például 50 ezer állás függ a dízeltechnológiától.
Környezetvédelmi kérdés
„Egyáltalán nem szolgálja a környezetvédelem ügyét a dízel szapulása” – jelentette ki Christian Vietmeyer, a fémipari vállalatok szakmai képviseleti szervezetének az elnöke, megjegyezve, hogy a vásárlók nagy része érzelmi alapokon szokott dönteni.
A német autógyárak, a Volkswagen, a Daimler és a BMW kommunikációja nagy hangsúlyt helyez a dízelmotorok alacsony fogyasztásának és alacsony szén-dioxid-kibocsátásának a tudatosítására.
A BMW elkötelezett
„Nagy jövő áll még a tiszta dízel előtt” – fogalmazott Harald Krüger, a BMW vezérigazgatója a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung lapnak adott interjúban. Luca de Meo, a Volkswagen leányvállalata, a Seat vezérigazgatója pedig a Focus szombati számában megjelent interjúban leszögezte, hogy „ha a szén-dioxid-kibocsátást csökkenteni akarjuk, akkor rövid és középtávon egyszerűen nem tekinthetünk el a dízelmotoroktól”.
A VW teljes erőbedobással dolgozik
A VW szóvivője, Nicolai Laude szerint „a legújabb kipufogógáz-kezelési technológia a nitrogénoxid-problémát is megoldja az új autóknál”. A német autóipar szakmai szervezete, a VDA elnöke, Matthias Wissmann pedig hangsúlyozta, hogy a német autógyártók és beszállítók „teljes erőbedobással dolgoznak a dízeltechnológia jobbításán”.
A dízel teljes kifutását jósolják
A Roland Berger Vezetési Tanácsadó Vállalat felmérése szerint a felső és közép kategóriában a dízelautók részaránya 2030-ra egyharmadra, a kisautók kategóriájában pedig nullára csökken. Jelenleg minden második új autó dízel Európában.
Kampányba kezdenek további cégekkel
A Volkswagen ezért a dízelmotor előnyeit tudatosító kampányt tervez indítani más autógyártók részvételével. Matthias Müller hangsúlyozta: a szén-dioxid-kibocsátási határértékek teljesítéséhez ugyanis más autógyártóknak is ugyanúgy szükségük lesz a dízelmotorokra, mint a Volkswagennek. A dízelmotorok belvárosi kitiltásának tervéről szólva pedig megjegyezte, hogy „úgy általában kiátkozni a dízelmotorokat meglehetősen problémás dolog”.
VW: Még legalább húsz évig a belsőégésűeké lesz a piac
A modern belsőégésű motorok „még legalább húsz évig” fogják uralni a piacot – jelentette ki Matthias Müller legutóbb a Wiener Motorensymposium szakmai fórumon Bécsben. Közölte: a Volkswagen 2022-ig még vagy tízmilliárd eurót invesztál a belsőégésű motorok fejlesztésébe, míg az elektromos és hibrid hajtáslánc fejlesztésébe kilencmilliárdot.
Nyomják a földgázt is
A Volkswagen ugyanakkor hozzá kíván járulni a földgázüzemű járműflotta megtízszerezéséhez, egymillióra növeléséhez 2020-ig. A CNG- (sűrített földgáz) töltőállomások számának ugyanebben az időintervallumban 900-ról 2000-re bővítéséről szándéknyilatkozat született a Volkswagen és a gázforgalmazó, töltőállomás-üzemeltető társaságok között. Ulrich Eichhorn, a Volkswagen AG kutatási és fejlesztési igazgatója szerint a CNG egyaránt fontos szerepet játszik majd a személygépkocsik, a tömegközeledési járművek és a haszongépjárművek üzemeltetésében.