Kétéves mélyponton az üzleti bizalom Magyarországon

Júliusban a GKI konjunktúraindexe közel két és fél éve nem látott szintre esett, mivel az üzleti és a fogyasztói bizalmi index egyaránt csökkent. A szakértők a tapasztalatokra alapozva azt mondják, ez egy gazdasági megtorpanást hozhat magával. Gangel Péter, a BIX automatizált ügyfélelégedettség-mérés ügyvezetője arról beszélt, a kialakult helyzetnek nem kizárólag vesztesei lesznek, aki időben felkészül, jól is kijöhet az átrendeződésből.

Az üzleti bizalmi index hét hónapja szinte folyamatosan mérséklődik, és jelenleg a 2017 eleji szintjén van, ez derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. által nyilvánosságra hozott adatokból. Az Európai Unió támogatásával végzett felmérés szerint a fogyasztói bizalmi index az elmúlt hónapokban volt már kedvezőtlenebb is, itt a 2018 tavaszi, választás környéki időszakhoz képest szembeszökő a romlás.

Gangel Péter, a BIX automatizált ügyfélelégedettség-mérés ügyvezetője szerint mindez nem azt jelenti, hogy a cégek elkezdtek egyre kevésbé bízni egymásban, hanem azt, hogy már nem olyan derűlátók a jövőt illetően, mint voltak korábban.

„Ez egy ördögi kör. Ha csökken a bizalmi index, akkor a gazdaság is megtorpan, ami miatt tovább zuhanhat a bizalmi index. Ilyen helyzetekben elsőként jellemzően az autó- és építőiparban érzékelhető a visszaesés, ami napjainkban már el is kezdődött. Bár mindkét ágazat hajtóereje a magyar gazdaságnak, az összképet nézve relatíve kevés piaci szereplőt érint” – magyarázta a szakember.

Gangel Péter emlékeztetett, a 2008-as gazdasági válságot követő években is számos olyan céget hoztak létre, ami mára a piac meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát. Az tehát nem állítható, hogy a krízisből mindenki vesztesen jön ki.

„Egy valami biztos: a gazdasági átrendeződésnek lesznek vesztesei és nyertesei is egyaránt. Aki tudatosan, időben felkészül a változásokra, nem igazán érheti meglepetés. A legnagyobbat azok a vállalatok szakíthatják, akik transzparensen működnek” – mondta a BIX ügyvezetője.

Egy gazdasági hanyatlás velejárója, hogy az emberek kevésbé merik már felvállalni a kockázatot, ezért csak olyan cégekkel dolgoznak együtt, olyan cégektől vásárolnak, melyek átláthatók és a korábbi években bizonyítottak.

Példaként említette, hogy a Facebook, az Airbnb és a Booking is a 2010-es években kezdett el jelentősen növekedni, mert olyan bizalmi szintet értek el a piac és az ügyfelek irányában, amit egy válság sem tudott leépíteni.

Gangel Péter szerint az viszont megjósolhatatlan, hogy a mostani átrendeződés mennyi időbe telik majd.

„Ha most mondanék valamit, akkor az inkább egy tipp lenne, mintsem egy valós, megalapozott jövőkép. Ezer forgatókönyv van, és lehetetlen látni, hogy a gazdaság és a bizalmi index mikor áll majd újra emelkedő pályára” – zárta szavait a szakértő.