Kelendő a soproni Hippolyt – országjáráson Eperjes rendezése

Kaposvárott és a Pesti Magyar Színházban vendégeskedik a soproni teátrum Hippolyt, a lakáj című zenés vígjátéka májusban. Eperjes Károly rendezésében Reviczky Gábor, Savanyu Gergely és Horváth Zsuzsa főszereplésével látható az előadás. 

A Hippolyt, a lakáj című zenés vígjátékot az idei évad nyitányaként Eperjes Károly állította színpadra a soproni teátrumban nagy és hangos sikerrel. A Pesti Magyar Színházzal koprodukcióban készült előadás különlegessége, hogy a Kaposvári Egyetem művészeti karának hat negyedéves hallgatója is szerepel a darabban.

A vígjáték május 21-én este hét órakor látható Kaposvárott a Latinka Színpadon, majd másnap ugyanebben az időben Budapesten a Pesti Magyar Színházban, ahol május 23-án délután három órakor is megtekinthető a produkció.

Eperjes Károly a színpadi műben pályafutása során nem játszott ugyan soha, de az 1999-ben bemutatott Hippolyt című remake-alkotásban ő formálta meg a lakáj szerepét a filmvásznon. A békéscsabai színház felkérésére 2012-ben rendezte meg az előadást. Alkotóként úgy érezte és most is úgy érzi, hogy a darab mondanivalója túlmutat a zenés szórakoztatáson. Molière-i mélységben ábrázolja a felkapaszkodott, meggazdagodott Schneider família úrhatnám polgárságát, miközben bekerül a családba Hippolyt, azaz Tartuffe. A végén pedig azért kiderül, minden megváltoztatható, s a legjobb, ha az ember tud saját magán is nevetni. Így a zenés szórakoztatás mellett meg lehet mutatni ennek a darabnak is az aktuális, érvényes értékeit, örök érvényű üzeneteit.

A címszerepet Savanyu Gergely játssza, aki egész próbafolyamat arra törekedett, hogy a történet szálainak mozgatása mellett beépítse a figurába Tartuffe-t, s ebben Eperjes Károlytól sok segítséget kapott.

– Megfelelési kényszer jellemzi ezt a kissé képmutató, álszenteskedő figurát, akiből találhatunk többet is a világirodalomban, egyik legismertebb megjelenítése például a Tartuffe. Hatalmas kihívás számomra, hogy a magyar színház- és filmművészet egy ilyen ikonikus szerepét kell megformálnom. Arra törekszem, hogy magamon átszűrve mutassam meg, milyen is ő, aki gyakorlatilag az egész mű szálait mozgatja – mondta Savanyu Gergely.

Reviczky Gábor, aki Schneider Mátyást alakítja az előadásban, kifejtette: olyan parádés dialógusokkal telített tökéletes remekművet írtak Nóti Károlyék, hogy ha nem lennének bennük a népszerűvé vált dalok, akkor is ragyogóan állna az egész a saját lábán. Nem akarja Kabos Gyulát utánozni – fel sem merült benne –, inkább szeretné megmutatni a játékával, miként látja ezt a figurát és a közönségre bízza mindennek a megítélését.

A Schneidernét megformáló Horváth Zsuzsa elmondta: a darab a humor mellett hordozza magában azokat a drámai mélységeket, sorsokat, amelyek viszik a színészt, hogy igaz mondatokat igazul mondjanak és játszanak el a színpadon. Szerepe szerint neki kell irányítania férjet, meghoznia azokat a döntéseket, amelyekkel előrébb jutnak, és ki tudják házasítani a lányukat. Úgy érzi, a kiemelkedés érdekében ez elfogadható lenne ma is, hiszen mindenki törekszik arra, hogy jobban, boldogabban éljen.

Horányi László Makáts főtanácsos bőrébe bújik az előadásban. Ő arra hívta fel a figyelmet, hogy nagyon aktuális a mű és az általa megformált karakter. Ma is elég sűrűn találkozunk ilyen emberekkel a közéletben, akik mindenről beszélnek, csak a lényegről nem. A színművész szerint a Hyppolit, a lakájban benne rejlik a ma világa. A külsőségekben, felszínességben rejlő gondolkodás, a sznobizmus, a tudatlanságra épülő pozícióhajszolás, amely a megfelelési kényszer miatt előbb-utóbb, mint a lufi, kipukkanhat, mert természetellenes.

A Tóbiást alakító Papp Attila hangsúlyozta, hálás, kedves ziccerszerepet kapott, amelynek épp az a nehézsége, hogy vékony pengeélen kell táncolnia a karakter megteremtésében, életre keltésében.
– Schneiderék két szolgálója Tóbiás és Julcsa. Szerelmesek, úton-útfélen egymást húzzák. Hyppolit megjelenése a házban azért is okoz felbolydulást az életükben, mert a változás mellett kialakul egyfajta alá-fölé rendeltségi viszony, amely közben azt érezhetik, annyira nem is fontos a helyük, a munkájuk, mint eddig. Ráadásul még a férfiúi féltékenység is felüti a fejét, ám a végén azért minden a helyére kerül – tette hozzá Papp Attila.

Az előadásban a Kaposvári Egyetem művészeti karának hallgatói láthatók: Terkát Maizác Stefánia, Nagy Andrást Mucsi Kristóf, Makáts Csabát Habodász István, Mimit Török Sára, Julcsát pedig kettős szereposztásban Kádas Petra és Sziládi Hajna alakítja.

Az előadás zenei vezetője Oberfrank Péter, a díszlettervező Mira János, a jelmeztervező Rátkai Erzsébet, a koreográfus Demcsák Ottó.

Akár ez is tetszhet A szerző további művei