A kamaszok majdnem fele szerint egy sör után még lehet vezetni

Indokolt volna a közlekedési ismeretek napi szintű oktatásának bevezetése az iskolákban

Még a kutatók számára is megdöbbentő eredménnyel végződött egy kamaszok körében végzett közlekedésbiztonsági felmérés: a fiatalok majdnem fele szerint biztonságos ittasan a volán mögé ülni! Az alkohol tudatmódosító hatásáról, illetve közlekedésbiztonsági kockázatáról a korosztály felének fogalma sincs, ami újfent igazolja, hogy az alap- és középfokú oktatásban igenis helye volna a közlekedési ismeretek oktatásának.

A Mercedes-Benz Hungária Kft., az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a Közlekedéstudományi Intézet több mint ötezer kamasz körében végzett reprezentatív felmérést a tudatmódosító szerek vezetés közbeni használatáról, a fiatalok biztonsági öv használatáról, valamint KRESZ-ismereteiről. A kutatás kifejezetten a 12–18 év közötti, hamarosan jogosítványt szerző kamaszok közlekedési ismereteinek felmérésére fókuszált. Az adatok összesítése és kiértékelése után a reprezentatív kutatása számos aggasztó jelet tárt fel a legfiatalabb generáció közlekedésbiztonsági ismereteivel kapcsolatban.

Ha valaki ittasan ül a volán mögé, a látása jelentősen romlik Fotó: Molnár Ádám
A gyerekek negyede ült már ittas sofőr mellett

A reprezentatív kutatás rákérdezett, hogy a kamaszok ültek-e már alkoholos befolyásoltság alatt álló vezető mellett, és a kérdésre adott válaszokból kiderült, hogy a fiatal válaszadók közel negyede ült már ittas sofőr mellett, aki az esetek felében egy idősebb családtag volt. Ezek az adatok főleg annak tudatában aggasztóak, hogy egy baleset már jóval az ütközés előtt kezdődik, ezért egy másodpercnek is óriási jelentősége lehet az utakon. A megfelelő és magabiztos szabályismeret, a rutin, az éber tudat és a szülői példa egyaránt szerepet játszik a baleset elkerülésében, ezért is ad aggodalomra okot, hogy sok esetben pont a szülők, vagy más, közeli családtagok mutatnak rossz példát a legbefolyásolhatóbb korosztálynak.

Az alkohol hatására a legtöbben a közlekedési táblákat sem veszik komolyan Fotó: Molnár Ádám
Egy sör, nem sör…

Az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság kimutatásai alapján Magyarországon a balesetek 10 százalékát okozza alkoholos befolyásoltság, a KSH adatai szerint pedig évente átlagosan 10 gyermekkorú halálos áldozata van a közlekedési baleseteknek. Ilyen mutatók esetén pedig különösen problémás, hogy a felmérés során megkérdezett magyar fiatalkorúak 46,4 százaléka szerint nem veszélyes egy sör elfogyasztása után volán mögé ülni! Ráadásul a válaszadók 20 százaléka gondolja, hogy ez a helyzet még fél deciliter tömény szeszes ital után is veszélytelen.

A felmérések egyértelműen igazolják, hogy a fiatalok többsége bekötött biztonsági övvel vezet Fotó: Molnár Ádám
90 százalék használja a biztonsági övet

A biztonsági öv használatával kapcsolatban jóval biztatóbbak voltak a válaszok. A megkérdezett fiatalok 90 százaléka rendszeresen használja ezt az életmentés szempontjából kulcsfontosságú passzív biztonsági eszközt, de még mindig létezik egy 10 százalékos kisebbség, amelyik ritkán, vagy egyáltalán nem kapcsolja be magát. A megkérdezettek válaszai alapján a fiatalok szabályismerete, ha nem is tökéletes, de az előzőekben ismertetett adatoknál mindenképpen pozitívabb képet fest. Az elsőbbségadási kötelezettség megadásával foglalkozó kérdésekre a válaszadók közel 60 százaléka tudta a helyes választ, a jogosítvánnyal rendelkezők körében ez az arány 80–90 százalék közötti volt. Az eredmény egyértelműen jelzi, hogy a gyermekek biztonságának növelése érdekében a közlekedési ismeretek akár napi szintű oktatásának bevezetése az alap- és középfokú iskolákban abszolút indokolt volna.

 


 

Akár ez is tetszhet A szerző további művei