Immunrendszer-erősítő tippek

Vajon mit tehetünk annak érdekében, hogy támogassuk, erősítsük immunrendszerünk működését? A választ a természetes módszerek között is megtaláljuk.

Megfelelő táplálkozás

A megfelelő táplálkozás nem csak az immunrendszer, az egészség szempontjából is fontos. A megfelelő étrend helyes arányaiban kell hogy tartalmazzon vitaminokat, zsírokat, szénhidrátokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket, antioxidánsokat. Friss gyümölcsök, zöldségek, gabonafélék vagy csírák étrendbe illesztésével biztosíthatjuk a szükséges tápanyagok utánpótlását. Érdemes tisztában lennünk azon élelmiszerekkel is, melyek fogyasztása gyengítheti a szervezet védekezőrendszerének működését. A fehér cukor, a fehér liszt, a félkész vagy tartósított ételek, a gyorsételek, a mesterséges állag- vagy állományjavítókkal dúsított élelmiszerek sorolhatóak ide.

Zöldség- és gyümölcsválasztás

A zöldségekben és a gyümölcsökben gazdag mindennapi étrenddel biztosíthatjuk szervezetünk tápanyag-utánpótlását. Szerencsénkre idényenként bő választékból szemezgethetünk.

Ha megtehetjük, válasszunk biogazdálkodásban termett zöldségeket és gyümölcsöket!

Vegyük figyelembe a zöldségek és a gyümölcsök állapotát, valamint azt, hogy milyen körülmények között tárolják. A sérült, repedezett külsejű gyümölcsnek a tápanyagtartalma is sérült.

→ Minél élénkebb színű egy gyümölcs, annál többet tartalmazhat az értékes tápanyagokból (például polifenolok). Dietetikusok szerint az ideális az lenne, hogy napi szinten 60–80 dkg gyümölcsöt fogyasztanánk. Ehelyett jó, ha az emberek étrendje a fele mennyiséget tartalmazza.

Fűszernövények

Vitamin- és ásványianyag-tartalmuk mellett olyan értékes tulajdonságokkal rendelkezhetnek, mint a gyulladáscsökkentő és fertőtlenítő hatás. A fokhagyma az egyik leghatásosabb természetes immunerősítő élelmiszer. Nagy előnye, hogy könnyen hozzájuthatunk, alapvetően szinte minden háztartásban megtalálható. Vírus-, baktérium- és gombaölő hatékonyságáról ismert. Ugyan számtalan módon fogyasztható, a tapasztalatok szerint azonban legjobban nyersen fogyasztva fejtheti ki jótékony hatásait. Aki nem rajong a fokhagyma ízéért, még mindig választhat fokhagymakészítményeket, mondjuk fokhagymakapszulákat.

Zöld tea és kamillatea

A teaivásnak Ázsiában nagy hagyományai vannak. Amellett, hogy kultikus szokás, a különböző teafélék, mint például a zöld tea, a fekete tea vagy a kamillatea egészségjavító és egészségvédő hatásaira már a tradicionális népi gyógyászatokban felfigyeltek.

Testmozgás

Egy kis séta, egy kis kocogás a friss levegőn segíteni fog. A mozgás hatására beindul a vérkeringés, testileg és szellemileg egyaránt felélénkülhetünk. A rendszeres mozgás egyébként bizonyítottan elősegíti egyes immunsejtek termelődését. A heti 2–3 alkalommal történő 30–40 perces mozgás a friss levegőn optimálisnak tekinthető.

Az alvás fontossága és a stresszhelyzetek kerülése

Szervezetünk az alvás során töltődik fel, piheni ki magát mind testileg, mind szellemileg. A megfelelő mennyiségű, de leginkább minőségű alvás fontos az immunrendszer regenerálódása szempontjából. A folyamatos stresszel kapcsolatban pedig tudományosan is bizonyítható, hogy negatívan hat az immunműködésre. A stresszhelyzetek kerülése, vagy ha ez nem lehetséges, akkor mielőbbi megoldása nem csupán a kiegyensúlyozottság szempontjából fontos.

Higiénia és tisztaság

A higiéniás védelem, a tisztaságra törekvés alapvető az immunrendszer védelme szempontjából. Az olyan elcsépeltnek tűnő iránymutatások, mint „Az étkezések előtt mossunk kezet!”, „Hazaérve mossuk meg kezünket!”, vagy „Tisztítsuk meg a zöldségeket feldolgozás előtt” örökérvényűek.

Vitaminkészítmények és étrend-kiegészítők

Válasszuk a gyógynövények természetes, 100%-os kivonatait, melyek mesterséges színezékektől, tartósítószerektől mentesek és maximálisan tartalmazzák a természetben előforduló gyógynövény jellegzetes tulajdonságait! Amennyiben vitaminkészítményeket választunk, a multivitaminok tekinthetőek talán a legkézenfekvőbbnek.

Akár ez is tetszhet A szerző további művei