Így vészeljük át a téli fáradtságot

Egyre többen panaszkodnak álmosságra, folyamatos fáradtságra. Sokan vannak, akik még orvoshoz is fordulnak hirtelen jött problémájukkal. Ám a gondok mögött nem valami rejtélyes kórokozó, hanem az időjárás áll.

Nehéz kikelni az ágyból, az emberek többsége már kora délután ledőlne, vannak, akik a buszon utazva is képesek pillanatok alatt elbóbiskolni. A brit Independent című lap idézett egy kutatást, amely szerint a britek 97 százalékát foglalkoztatja a probléma, mármint az, hogy folyamatosan fáradtnak érzi magát. A Healthspan kutatásából az derül ki, hogy a megkérdezettek tíz százaléka még orvoshoz is fordul a tüneteit kezelendő – számol be a csalad.hu.

A jelenség mögött azonban nem valami titkos emberkísérlet részleteit, vagy egy eddig nem ismert kórokozót kell keresni. De még a modern társadalmak életmódja sem tehető felelőssé a jelenségért, amivel már évezredek óta él együtt és küzd az emberiség. Ez pedig a téli időjárás, azon belül is a rövid nappalok okozta hormonális változás. Nehéz úgy kikelni az ágyból, hogy odakint még vaksötét van, sőt a munkába indulva sem világosodott ki. A sötétedés pedig nem este, hanem délután megkezdődik, ha kicsit felhősebb az ég, már három óra után jelentősen megváltoznak a fényviszonyok. Négy óra körül pedig már megint sötétségbe borul a Föld ezen fele, akkor, amikor sokan hazaindulnak a munkahelyükről. A hetek óta érezhető fáradtság a többségnél ennek tudható be. Kicsit felborul az emberek cirkadiánritmusa, vagyis az a folyamat, ami az ébrenlét és alvás szabályozásáért felel. A sötétedés beálltával megindul a melatoninhormon termelése, ami a fáradság jelzésében és az elalvásban játszik fontos szerepet. A természeti változások ellenére a helyzet nem teljesen reménytelen, néhány aprósággal javíthat az ember a téli „kómás” időszak elviselhetőségén.

Először is fontos, hogy amikor tehetjük, menjünk ki a fényre, a szabadba. Akár ebédszünetben is jót tehet egy kör séta az irodaépület körül, hétvégén pedig igenis meg kell próbálni egy-egy jó kirándulást is beiktatni a teendők közé. A friss levegő, pláne a világos, szerencsés esetben akár a napfény hatása akár napokig is érzékelhető lesz utána. Mintha kicsit rátöltenénk az akkumulátorra, a testünk meghálálja a dolgot. A rendszeres kintlét tehát nem merülhet ki abban, hogy elballagunk a tömegközlekedési eszközig, aztán onnan a munkahely bejáratáig. Egy extra 10 perces séta nyugtatja a testet és a szellemet is.

Nagyon fontos a rendszeres testmozgás is, ha odakint nagyon cudar körülmények uralkodnak, akkor irány a konditerem! Egy kis szobakerékpározás, futógépezés vagy lépcsőzés csodát tud tenni. Akár munka előtt, esetleg utána jót tehet a mozgás. Persze ezt sem szabad túlzásba vinni, azonban heti két-három alkalommal teljesíthető a heti 150 percnyi ajánlás szerinti mennyiség.

Figyeljünk oda az étkezésre is – ajánlja a brit lap cikkében. Rövid távon fel tudja dobni az álmos embert egy jó cukros üdítő vagy étel elfogyasztása, az erősen édesített kávéról nem is beszélve. Ezektől azonban hosszabb távon nem számíthatunk pozitív hatásra. Fontos, hogy minél táplálóbb ételeket fogyasszunk ilyenkor, lehetőleg gyümölccsel és zöldséggel kiegészítve. Jó lehet reggelire a zab, ez jelentős mennyiségben tartalmaz B-vitamint, ami segít az ételben lévő energia feldolgozásában.

És ha már lefekszünk, érdemes az ideálishoz leginkább közelítő feltételeket teremteni, hogy ne csak a fáradtság, hanem a környezet miatt is vonzó legyen a pihenés. Lefekvés előtt nem tanácsos kávézni, teázni. De lehetőleg egy órával az ágyba bújás előtt érdemes beszüntetni a tévézést, mobilozást is, vagyis minden olyan eszközhasználatot, amit monitor előtt kell végezni. A rendszeresség itt is fontos, ha tehetjük, keljünk mindig ugyanabban az időpontban, és figyeljünk arra is, hogy a nyolc óra alvásunk minden este meglegyen. Nem csak a túl rövid, de a túlságosan hosszú alvás is nyomottá teheti az ember hangulatát, így érdemes még hétvégén is odafigyelni a pihenés mennyiségére és minőségére.

Akár ez is tetszhet A szerző további művei