Május első hetében az idén is jazzel ünneplik a tavaszt a Müpában. A Jazztavaszon a magyar közönség három eltérő stílusú hölgyet köszönthet, akiket a műfaj iránti teljes odaadásuk, szenvedélyük köt össze, miközben az eszközük basszusgitár, szaxofon vagy saját hangjuk.
Ida Nielsent valószínűleg sokkal többen ismerik, mint gondolnák. A dán hölgy ugyanis hat éven keresztül Prince, a popzene egyik nagy legendája mögött pengette basszusgitárja húrjait. Nem véletlenül, hiszen addigra már saját nevén – Ida Funkhouser, Bassida és Bass Ida – is elismerést szerzett a szakmában. Szinte minden stílusban otthon érzi magát, lendületes színpadi jelenlét és technikai felkészültség jellemzi, Prince funkystílusát is hamar magáévá tette. Kevés európai muzsikus képes tartani feszes ritmusát, miközben improvizatív játékával nemcsak oldja, de még színesíti is a mechanikusan ismétlődő basszusmeneteket. Ida Nielsen első, Marmalade című lemeze 2008-ban jelent meg, ezt 2011-ben a Sometimes a Girl Needs Some Sugar Too, majd 2016-ban a turnitup követte. A legfrissebb, az oldschool funkot a nu soullal és hiphoppal ötvöző korongja, a Time 2 Stop Worrying (bout the weird stuff) pedig idén látott napvilágot, amelyről néhány dalt a Fesztivál Színházban hallhat majd a közönség.
Jane Monheit húszévesen tűnt fel 1998-ban a jazzkörökben a világsikerek előszobájának számító Thelonius Monk-énekverseny második helyezettjeként. Rögtön lemezszerződést kapott, két évvel később jelent meg Never Never Land című első lemeze. Kristálytiszta hangja, könnyed hajlításai és csábító hangszíne lehengerlő sikert aratott, karrierje azóta is töretlen: kéttucatnyi szólólemez, két Grammy-jelölés és számtalan vendégszereplés van mögötte, olyan duettpartnerekkel, mint Michael Bublé, John Pizzarelli vagy Ivan Lins. Fölényes technikai tudása, elegáns előadásmódja méltóvá teszi Ella Fitzgerald örökségének gondozására: legutóbbi, 2016-os lemezén a jazz koronázatlan királynője előtt tiszteleg, saját stílusára formálva dalait. Koncertjén a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben az idén húszéves Budapest Jazz Orchestra kíséri.
A harmadik előadóművész Tia Fuller gyermekkorában zongorázni és fuvolázni is tanult, de végül egy kevésbé nőies hangszer, a szaxofon ejtette rabul. A románc komolyságát jelzi, hogy 2013 óta a patinás Berklee College of Music jazztanszékének főállású professzora. A jövő jazz-zenészeinek nevelése mellett jut ideje a saját karrierje építésére is, öt szólólemeze jelent meg, és a legnagyobb sztárokkal zenélt együtt, Esperanza Spalding, Dianne Reeves és Nancy Wilson volt partnere, 2018-as Diamond Cut albumán pedig Dave Holland vagy a Müpában többször is fellépő Jack DeJohnette szerepel. Muzsikált Barack Obamának a Fehér Házban, szerepelt az Oprah Winfrey Show-ban, a Good Morning Americában, fellépett az American Music Awards és a Grammy Awards díjátadó gáláján, nem mellékesen Beyoncé turnézenekarának állandó szaxofonosa. Kvartettjével bejárta már Afrika és Európa több országát, a legnevesebb klubokban és koncerttermekben zenélt. A Müpában május 5-én ad koncertet.
A Jazztavasz 2019 koncertjeiről további információk: https://www.mupa.hu/programok/jazztavasz-2019.
Részletes program:
Ida Nielsen & Band
2019. május 3., péntek 20–22 óra
Fesztivál Színház
Ida Nielsen – basszusgitár, ének; Kuku Agami – rap; Phong Le – billentyűs hangszerek, ének; Oliver Engqvist – gitár, ének; Patrick Dorcean – dob, elektronika
Jane Monheit és a Budapest Jazz Orchestra
2019. május 4., szombat 20–22 óra
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Tia Fuller & Band
2019. május 5., vasárnap 20–22 óra
Fesztivál Színház
Tia Fuller – szaxofon; Andrew Renfroe – gitár; Chris Smith – bőgő; Mark Whitfield jr. – dob