Hívjuk sportolni a nagyszülőket!

Sokkal inkább az életmód, és kevésbé az öröklött hajlam befolyásolja az egészségi állapotot. Erre hívta fel a figyelmet egy kiadványban Monspart Sarolta. A világbajnok távfutó szerint fontos, hogy a nagyszülők sportolással, egészséges életmóddal minél tovább a család aktív részesei legyenek.

A világon jelenleg csaknem 6,6 milliárd ember él, mindössze 28 éves átlagkorral. Az évszázad közepén, 2050-ben várhatóan 9 milliárd ember lesz a Földön, alig 10 évvel hosszabb, 38 éves átlagéletkorral. A lakosság csaknem egytizede 60 évesnél idősebb és az ENSZ adatai szerint 2050-re 600 millióról 2 milliárdra nő a 60 év felettiek száma. Így több lesz az idős, mint a gyermek.

Edzés nélkül az egészség is eltűnik

Monspart Sarolta tájfutó-világbajnok a Gyaloglással az egészségesebb idősödésért című kiadványban – miként arról a csalad.hu portál beszámolt – arra hívta fel a figyelmet, hogy az egészségi állapotot sokkal inkább az életmód határozza meg, mintsem az öröklött hajlam. Az egészség elvesztésének egyik gyakori oka a testi edzettség hiánya. A rendszeres testedzés a korral egyenes arányban csökken, különösen a nők körében. Érdekes tény, hogy az idősek sokáig nagyobb veszteségnek ítélik meg a munkaerőpiacról való kiszorulást, mint az egészséggel összefüggő problémákat. Nem ritka, hogy először saját nagycsaládjukból izolálódnak, majd következik a társadalmi kirekesztődés.

Lelassítható az öregedés

A test összetétele, a fizikai erő és az egyén élettani működése, alkalmazkodóképessége a csecsemőkortól az idős korig folyamatosan változik. Az egyik legnagyobb átalakulás, hogy csökken a zsírmentes testtömeg a vázizomzat leépülése okán. Kivéve, ha rendszeres a testedzés, akkor ugyanis sokkal lassabb a folyamat. Monspart Sarolta arról is írt: a test alapanyagcseréje, mint fő energiafelhasználó is 9–12 százalékkal kevesebbet használ fel 70 éves korban, mint egy fiatal felnőttnél. Ezért is kellene elfelejteni a kiadós vacsorát 50 éves kortól. A ma is aktív egykori sportoló szerint idősebb korban a testedzés célja már nem az állóképesség teljesítményközpontú karbantartása, hanem a keringési, mozgató- és idegrendszert érintő degeneratív folyamatok ellensúlyozása, az önálló életvitelhez és a megszokott életminőséghez szükséges feltételek minél hosszabb ideig történő megtartása.

Aki csak tud, gyalogoljon

Az egyik legtökéletesebb sportmozgás Monstpart Sarolta szerint a gyaloglás. Ha a mozgásszervi korlátozottság miatt ez nem megoldható, jó megoldás a szobakerékpár is, amely tavasztól őszig kint lehet az udvaron, míg télen a kissé nyitott ablak biztosíthatja az elegendő oxigént. Emellett más, nagy izomcsoportokat igénybe vevő, folyamatos, ciklikus mozgás, például a kerékpározás, az úszás, az evezés, a futás, a sífutás, a táncolás, a különböző gimnasztikai vagy kondicionálótornák ajánlatosak. A fokozatosság azonban nagyon fontos – hívta fel a figyelmet a világbajnok távfutó.

Sosem késő elkezdeni

Az időskori testedzés alapszabályai – Monspart Sarolta ajánlásával

– Sosem késő elkezdeni.

– Minden kezdet nehéz, ez sem lesz könnyű.

– Mozgás előtt ki kell kérni a családorvos tanácsait.

– Fokozatosan kell emelni a mennyiséget és még lassabban a minőséget.

– Nem szenvedni, hanem mozogni érdemes.

– Társaságban kellemesebb gyalogolni, sőt még izzadni is.

– A gyalogláshoz is kell egy jó sportos öltözet, nagyon fontos a megfelelő cipő.

– Hidegben fontos a réteges öltözködés, sokkal előnyösebb több vékonyabb, mint egy vastag ruhadarab viselete.

– Főétkezés után is lehet gyalogolni, de érdemesebb az evés után 60–90 perccel kezdeni a sportolást.

– Betegen, főleg lázasan, de még hőemelkedéssel is tilos a testedzés.

– Fokozatos kezdésnél az izomláz jó jel, a kimerültség nem.

Szabadidővel kapcsolatos cikkeinket ezen a linken találja: szabadidő

Akár ez is tetszhet A szerző további művei