Ezért van ennyi luxusautó Budapesten

Dübörög a magyar autópiac: három év alatt másfélszeresére duzzadt a kereslet az új autók iránt, amelyekből idén 160 ezer is forgalomba állhat. Többé nálunk sem mennek ritkaságszámba az extravagáns autócsodák, naponta húz el mellettünk egy a fővárosi utakon. De mégis minek köszönhetően növekednek a drága (és a kevésbé drága) gépjárművek eladásai?

Július elsejétől életbe lépett nagycsaládos kedvezmény sokak kedvét hozta meg a vásárláshoz: az erre jogosult három- vagy többgyermekesek akár 2,5 millió forint támogatásban is részesülhetnek hétüléses autó vásárlásakor. Volt kereskedőpartnerünk, akitől napok alatt kapkodtak el 30 Opel Zafirát – mondja Kollár Steve, a WOOWW-cars tulajdonosa. A siker láttán a Magyar Lízingszövetség úgy számol, a nagycsaládosok akár tizede is ilyen módon juthat új járműhöz.

Óriásit mennek ugyanakkor a sportautók is: a Ford Mustang egy év alatt megduplázta az eladásait, a Mercedes AMG GT-ből pedig 51 milliós (!) ára ellenére ötször annyi fogyott, mint tavaly. Steve-ék weboldalán átlagosan 15 millió körüli prémiumautókat keresnek, de nem ritkák a 30 milliós eladások sem.

Kik engedhetik ezt meg maguknak?

„Egyre több az informatikus vevő, aki érthető mód a Teslákért rajong” – meséli Steve. Ezzel együtt elsősorban cégvezetők, főleg építőipari vállalkozók veszik a luxusautókat, jelenleg az utóbbiak teszik ki az ügyfélkör körülbelül 60 százalékát. Nem csoda, hiszen magánszemélyként a hiteligénylés is rázós lehet, cégként viszont teljesíthetőbbek a feltételek.

A finanszírozásnak két fő módja van:

  • Köthető egyrészt nyílt végű lízingszerződés 1–7 év közti futamidővel, amibe már 20 százalék önerővel belevághatunk. A havidíj kamat nélküli része áfatartalommal együtt leírható az adóalapból, ahogy a kötelező pluszok (pl. cégautóadó) fele is. A szerződés a teljes összeg kifizetésével zárható le, ha új vevőnek adnánk át az autót, neki új lízinget kell indítania.
  • A tartós bérlet ezzel szemben az adóalapból minden plusz költséggel együtt leírható. Igaz, a havidíj húzósabb, ezért cserébe azonban a bérbeadó flottakezelő cég egyben kezel minden költséget. Ráadásul ha az autót 1–2 éven belül lecserélnénk, egy új ügyfél beszervezésével az önerőnket akár teljes egészében visszakaphatjuk.

De hogy találjunk ügyfelet, aki átveszi a bérletet tőlünk? Itt jön képbe a WOOWW-cars, ami ebben is segít. A startup weboldalán vállalja, hogy a vevőt, a finanszírozót és az eladót összekötve intézi a vásárlás minden mozzanatát.

Vevőként először feltöltjük a papírjainkat, ami alapján a rendszer 4–5 finanszírozót is ajánl nekünk. Ha döntöttünk, már nem kell matekozni: az oldal tartja a kapcsolatot a hitelezővel, és mindenre kiterjedő árkalkulációt ad a regisztrációs adótól az importdíjig. Nyereséges céggel általában sima ügy a bérleti szerződés, sokszor azonban van megoldás azoknak is, akiknek nincs lezárt üzleti évük vagy a bankoknál még nem hitelképesek.

A folyamat olyannyira automatizált, hogy a vevők általában akkor látják először az autót, amikor az megérkezik az országba. „Ha valaki 15 éve azt mondja nekem az autókereskedésemben, hogy egy nap majd 30 milliós autókat vásárolnak így, azt mondtam volna, te napszúrást kaptál!” – mondja Steve, pedig ma már sokan örömmel bízzák az ügyintézést egy olyan online felületre, mint a WOOWW-cars, mely pár hónap alatt 500 millió forint értékű autóbeszerzést és finanszírozást bonyolított le.

Oszd meg és kereskedj!

Ami azonban példátlan újítás, hogy az oldal közösségi autókereskedő platformként is működik. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók saját kereskedést „nyithatnak”, webirodájukból menedzselve a forgalmat. Ha pedig megosztják az oldal linkjeit (blogot, hirdetést, videót), az így bevonzott vevők után százezres nagyságrendű jutalékot kapnak, a rendszer nyomon követi, melyik érdeklődőt ki hozta, még akkor is, ha üzlet csak évek múltán lesz belőle.

De mi van, ha gondolunk egy nagyot, és egy autókereskedést keresünk fel azzal, hogy webshopot csinálnánk nekik? A felület erre ingyenes, a közvetítőnek pedig ekkor is minden eladott autó után tízezres jutalék jár. „Célunk mindenkit érdekeltté tenni” – zárja Steve, aki napi 30–40 új ajánlóval és napi többezres weboldal-látogatóval büszkélkedhet.

És hogy milyen pozitív hatása lehet az újautó-dömpingnek? Fiatalodik például a magyarországi autópark 14 éves átlagéletkora, így az összesített károsanyag-kibocsátás is csökken. Jól jár a vevő is, hiszen az újabb modellek biztonsági rendszere fejlettebb, mint tizenéves társaiké, akár az életünk is múlhat rajta, melyik óv meg egy karambol során.

És míg a régi autók gyakran váratlanul lerobbannak, egy lízingkonstrukcióban vett fiatalabbnál bátran számolhatunk fix költséggel, amiért cserébe sokáig üzembiztos marad. Hihetünk tehát Henry Fordnak, akinek elhíresült mondása szerint „a legjobb autó az új autó”.

Akár ez is tetszhet A szerző további művei