E-bike az idősek járműve

Gyorsabb és veszélyesebb?

Az elektromos kerékpárok világszerte egyre divatosabbak. Miközben sztárok villognak a legújabb modellekkel, hirdetve a környezetvédelem melletti elkötelezettségüket, az idősebb korosztály csendben magáévá tette az új közlekedési eszközöket.

Az őszi hónapokban az időjárás kifejezetten kedvez a kerékpározásnak, ilyenkor az idősebbek közül is többen nyeregbe pattannak. Az 50+-os korosztály nemcsak a tisztább energia felhasználása miatt kedveli az elektromos meghajtású kerékpárokat, hanem mert fizikai erőfeszítés nélkül visszaadja számukra a fiatalos, szabad száguldás illúzióját. Bár a legtöbb e-bike-ot a világon Kínában és a Távol-Keleten használják, több tízmillió fut belőlük az utakon, de Európában is nagyon elterjedt a modern kétkerekű minden válfaja, sőt hazánkban is egyre népszerűbb. Sokan vélik úgy, ezt nekik találták ki! Azért nem árt, ha az e-kerekezés veszélyeire is felhívjuk a figyelmet.

Elektromos kerékpárnak nevezünk minden olyan kerékpártípust, amelyet elektromos motorral hajtunk, de ma már többféle változatát is látjuk az utakon. Az e-bike-nak lényegében három alaptípusa van: az e-bike, a pedelec és az s-pedelec. Közös jellemzőjük, hogy részben vagy teljesen elektromos meghajtásúak, de azért mindegyik mást tud, némelyik már inkább egy robogóhoz hasonlít. Az idősek kedvence a klasszikus e-bike, amelyet nem kell pedállal hajtani, csak nyeregbe szállnak és már megy is. A kerékpározásban nagyhatalomnak számító Hollandiában, ahol a bicikli mindennapos közlekedési eszköz, és az elektromos meghajtású is igen elterjedt, a baleseti statisztikák fokozott óvatosságra intenek.

A holland Közúti Közlekedésbiztonsági Kutató Intézet (SWOV) több mint egy éve tette közzé a személyi sérüléssel járó közúti balesetek megdöbbentő adatait. Míg Hollandiában 2017-ben összességében csökkent a halálos balesetek száma, ezen belül jelentősen nőtt az e-bike-kal közlekedő idős kerékpáros okozta tragédia. Elgondolkodtató tendenciát mutat, hogy a meghalt kerékpárosok száma meghaladta az autósokét, gépjárművezetőkét és utasokét összesen! Peter van der Knaap, a kutatásairól és közlekedésbiztonsági tevékenységéről híres SWOV Intézet igazgatója a kerékpáros statisztikákat elemezve rámutatott: a romló adatokhoz kétségtelenül hozzájárult, hogy egyre több idős ember közlekedik elektromos kerékpárral. Mint kiderült, minden negyedik elhalálozott személy elektromos kerékpárt hajtott a baleset bekövetkezésekor, és az érintett áldozatok több mint kétharmada betöltötte a 65. életévét. Az elektromos kerékpárokkal való közlekedésnek számos speciális veszélye van, és ezek különösen a „szenior” közlekedőkre jelentenek átlag feletti kockázatokat. Az e-bike-ok és társaik ugyanis jóval nehezebbek a hagyományos, tisztán lábmeghajtású kerékpárokhoz képest. Hirtelen gyorsulnak, és könnyen elérhető velük a 30 kilométer/óra, sőt még annál nagyobb sebesség is. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az idősek – akik a hagyományos kétkerekűvel jellemzően az átlagosnál lassabban közlekednek – ki is használják a nagyobb sebesség lehetőségét. A tapasztalatok szerint az elektromos biciklivel közlekedők jóval nagyobb sebességgel vesznek részt a forgalomban, mint amire rásegítés nélkül képesek lennének.

Márpedig nagyobb haladási sebesség mellett az úttesten való elesés, a felborulás, fának ütközés stb. súlyosabb következményekkel járhat, különösen idősebbek esetében. A szenior kerékpárosoknál egyébként is komoly biztonsági kockázatot jelent a fizikai és mentális képességek romlása, melyet a modern technológia által nyújtott lehetőségek csak felerősítenek. Sokkal jobban figyelembe kellene venni, hogy a kor előrehaladtával lassulnak a reflexek, romlik a reakcióidő, gyengébb a látás, a hallás. A közúti forgalom pedig köztudottan egyre nagyobb. A közlekedés minden járművezetőtől és gyalogostól fokozott figyelmet igényel, különösen a városokban. De nemcsak Hollandiában, hanem kísértetiesen hasonló tendencia tapasztalható például Németországban is, ahol a szakértők álláspontja szerint egy idős (azaz 65 év feletti) kerékpáros kétszer nagyobb valószínűséggel veszíti életét elektromos kerékpár hajtójaként, mint ha hagyományos kerékpárral közlekedne.

Mindezek ellenére nem kell vészharangot kongatni és lebeszélni az időseket az elektromos kerékpározásról. Sokkal hasznosabb ebben is a holland és a német példát követni és a megelőzésre, a felvilágosításra helyezni a hangsúlyt. Az időseknek sem kell feladniuk az e-kerékpározás élvezetét, de nem árt meghallgatniuk, odafigyelniük a veszélyekre, amelyekről az ORFK – OBB prevenciós programjai rendszeresen, kifejezetten e korosztály számára nyújtanak tájékoztatást, segítséget.

Akár ez is tetszhet A szerző további művei