Aktív élet folytatása inkontinenciával

A vizeletinkontinencia akaratlan vizeletvesztést jelent, amely a húgyhólyag rendellenes működéséből vagy a medencefenék-izomzat gyengeségéből ered. Az inkontinencia fizikailag és lelkileg is megviseli az érintetteket, de van lehetőség ezen hatások csökkentésére.

Mivel a probléma általában hirtelen következik be, az érintettek részére problémát okoz a továbbiakban az aktív élet folytatása. Egyes tevékenységek ronthatják az állapotot, míg mások megnehezítik a toalett gyors elérését. Ezek az érintettek szociális elszigetelődéséhez vezethetnek. Szerencsére ennek nem kell feltétlen így történnie. Mielőtt szót ejtünk arról, hogyan tudják az érintettek segíteni magukat, érdemes megemlíteni, hogy miért fontos a probléma pontos kezelése.

Az inkontinencia következményeinek megértése

Amennyiben a vizeletinkontinenciát félrekezelik, vagy nem kezdik el időben a probléma kezelését, az hosszú távú egészségügyi kockázatot jelenthet az érintett részére, úgy mint:

  • Húgyúti fertőzések. A húgyhólyag ürítési zavara következtében baktériumok és egyéb kórokozók szaporodhatnak el a hólyagban és vándorolhatnak tovább a vesevezetékeken keresztül a vesékhez, súlyos veserendellenességeket és sérüléseket okozva.
  • Bőrproblémák. A vizelettel vagy széklettel való folyamatos érintkezés irritálja a bőrt, így az nem képes ellenállni a baktériumok támadásának. A bőr természetes védekezőképessége legyengül, ami bőrirritációhoz, ekcémához vagy a még súlyosabb felfekvési sebekhez (dekubitusz) vezethet.
  • Érzelmi stressz. Az érintettek számára a vizeletinkontinencia szégyenérzettel társul, gyakran kirekesztve érzik magukat, nem szívesen beszélnek a problémáról. Ez jelentősen megnehezíti a mindennapjaikat. Ráadásul a gyakori toalettlátogatások miatt alaposan fel kell készülniük, ha kimozdulnak otthonról.

Gyakorlati tanácsok

Amennyiben vizeletinkontinenciát diagnosztizáltak Önnél, sokféle lehetősége van az ezzel járó kockázati tényezők csökkentésére vagy kizárására. A húgyhólyag természetes funkciójának elősegítése érdekében kis étrendbeli változtatás és mindennapi tornagyakorlatok bevezetése javasolt.

  • Étrend. Étkezzen egészségesen, fogyasszon könnyen emészthető, magas rosttartalmú élelmiszereket, mint a teljes kiőrlésű kenyér, zab, nyers gyümölcsök és zöldségek, viszont óvakodjon a puffadást okozó élelmiszerektől, mint a hüvelyesek, a káposzta és a hagyma. A joghurt és a kefir hasznos kiegészítője a napi étrendnek, mivel támogatják a természetes bélflórát. Szabályozza az emésztését az étkezésre fordított megfelelő időtartammal, és kerülje el a túlzott erőkifejtést székletürítés közben. Fogyasszon legalább napi másfél-három liter folyadékot! Gyógynövényes vagy gyümölcsteák, illetve az enyhén szénsavas víz javasolt, viszont kerülje a gyümölcs- és zöldséglevek, a fekete tea, a kávé és az alkoholos italok fogyasztását, mivel ezek mind vizelethajtó hatásúak és irritálják a húgyhólyagot.
  • Vizelési rutin. A húgyhólyagot hozzá lehet szoktatni a rendszeres időközönkénti ürítéshez. Az idő előrehaladtával a hólyag alkalmazkodik ehhez a ritmushoz és elfelejti a köztes ingereket. Két hétig végezzen hólyagtréninget, mindig pontosan kétóránként menjen a toalettre. Fokozatosan növelje a toalettre járás köztes időtartamait a két hét alatt. Ezekben a fix kétóránkénti időszakokban akkor is menjen el toalettre, ha nem érez vizelési ingert. Naponta vezesse egy naplóba a fejlődést!
  • Tornagyakorlatok. A rendszeres tornagyakorlatok nagyon fontosak és valóban javítanak a tüneteken, de olyan gyakorlatokat végezzen, amelyek nem fejtenek ki nagy nyomást a hasra és a medencefenék izomzatára. A sétálás, az úszás, a tánc és a kerékpározás tökéletes választás. A jógának többrétű jótékony hatása ismert. Csökkenti a szorongást, a testtartásra összpontosít és olyan gyakorlatokat tartalmaz, amelyek erősítik a gát és medencefenék izomzatát.

Gyakorlati szempontból hasznos lehet listát készíteni minden olyan helyzetről, amikor akaratlanul távozott a vizelet (például tüsszentés vagy köhögés közben), és az eseményt megelőző gyakorlatokat végezni. Például légzési gyakorlatokat végezni, miközben egyenesen tartjuk a hátunkat. A rendszeres gyakorlás a medencefenék izomzatának automatikus összehúzódásához vezet, megelőzvén a kellemetlen baleseteket.

Hasonlóképpen hasznos a rendszeres relaxációs technikák alkalmazása, mint az autogén tréning, a jóga vagy a meditáció, valamint olyan szorongáscsökkentő tevékenységek napi végzése, amelyek csökkenti a stresszt és örömet okoznak.

 

 

 

 

 

 

 

 

A mindennapi élet könnyítése

Sok apró változtatást is lehet eszközölni otthonunkban, hogy megkönnyítsük a toalettre járást. Például biztosítsuk a toalett könnyű megközelíthetőségét és a szerelvény megfelelő magasságát. A toalett melletti falra kapaszkodókat is fel lehet szerelni. Egyes segédeszközöket a társadalombiztosító is támogat. Gondoljon az öltözékére is! Amikor csak lehetséges, viseljen könnyen nyitható ruházatot: szoknyák, cipzáras vagy tépőzáras nadrágok és ruhák megfelelőek! Válasszon légáteresztő, nedvességfelszívó és könnyen mosható ruhaneműket! Amennyiben betétet vagy vizeletgyűjtő zacskót használ, egyszerűbb azok cseréje, ha bő ruházatot visel.

Válassza a megfelelő inkontinenciaterméket!

A vizeletinkontinencia kezelésében legalább olyan fontos a legmegfelelőbb nedvszívó termék kiválasztása, mint az életvitelbeli változtatások. A magas minőségű, diszkréten viselhető termékek biztonságot és diszkréciót nyújtanak, megvédik a bőrt az irritációtól, nem zajosak és magukban tartják a kellemetlen szagokat is. A megfelelő termékválasztás függ az inkontinencia súlyosságától és a vizeletvesztés gyakoriságától, a kiválasztott terméknek ezen egyéni igényeknek kell tökéletesen megfelelni.

 

Akár ez is tetszhet A szerző további művei