A péntek az autósok legpocsékabb napja

A hét napjai közül a péntek a legveszélyesebb, legalábbis, ami az autóbaleseteket illeti: a balesetek 18 százaléka esik az utolsó hétköznapra – derül ki a K & H Biztosító 25 év kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási adatait feldolgozó elemzéséből. A hónapok közül október a legveszélyesebb, a legkevesebb kötelezős káresemény pedig februárra esett.

 A hét napjai közül pénteken történik a legtöbb baleset a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) adatok szerint. Az elmúlt 25 év több százezer K & H-s káradatot feldolgozó elemzése alapján a balesetek 18 százaléka esett péntekre. Veszélyes napnak számít ebből a szempontból a hétfő és a csütörtök is, a kgfb-s balesetek 16–16 százaléka esett ezekre a napokra. Ettől alig marad el a kedd és a szerda 15–15 százalékos aránnyal. A hétvégi napokon jobb a helyzet: a heti balesetek 12 százaléka esett szombatra, 8 százalékuk pedig vasárnapra.

A legjobb és a legrosszabb hónap

A hónapokat nézve az látszik, hogy októberben történik a legtöbb baleset, átlagosan több mint 32 ezer. A december a második, 31 ezer feletti gépjármű-káreseménnyel, szeptember pedig a harmadik helyen áll, alig több mint 30 ezer karambollal. A legkevesebb ütközés februárra, márciusra és áprilisra esett: ezekben a hónapokban mindössze 26 ezer baleset volt 1994 óta.

Az elmúlt 25 évben az egyik legtöbb – összesen 192 – baleset 2013. március 14-én történt, amikor egy nagyon hirtelen jött lehűlés és óriási havazás miatt számos út vált rendkívül csúszóssá, járhatatlanná. Emellett két tavaly decemberi nap, 8-a és 15-e szintén kedvezőtlenül alakult. Előbbin 191, utóbbin pedig 178 balesetre volt példa.

Nőttek az átlagkárok, de van jó hír is

Kaszab Attila, a K & H Biztosító vezérigazgató-helyettese és a társaság nem életbiztosítási vezetője a kötelező felelősségbiztosítási piacon látható trendeket ismertetve azt mondta, hogy a kárgyakoriság 2015-ben és 2016-ben jelentősen nőtt, tavaly azonban megállt az emelkedés. Bár ez kedvező, ugyanakkor az átlagkárok összege megnőtt.

A szakember a hivatalos adatokat idézve beszélt arról is, hogy sok esetben az abszolút gyorshajtás és a relatív gyorshajtás mellett az elsőbbség meg nem adása és a helytelen irányváltoztatás áll a balesetek hátterében.

Akár ez is tetszhet A szerző további művei