Világszerte jelentősen, akár harmadával csökkentheti a légi közlekedést a következő évtizedekben a klímaváltozás miatt megemelkedő hőmérséklet.
A nagy melegben a repülőgépek számára nehezebb a felemelkedés: mivel a melegebb levegő kitágul, és így sűrűsége csökken, a gépek szárnyai kevésbé képesek felhajtóerőt generálni – írja Ethan Coffel, a New York-i Columbia Egyetem kutatója és munkatársai a Climatic Change című szaklap csütörtökön megjelent számában.
Csökkenteni kell az utasok számát vagy meg kell várni a lehűlést
A szakértők abból indulnak ki, hogy a repterek éves napi legmagasabb hőmérsékleteinek átlaga 2080-ra 4–8 Celsius-fokkal emelkedhet, amennyiben az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértéke nem változik. Ekkor a nap legmelegebb óráiban a repülőgépek 10–30 százalékánál csökkenteni kell az üzemanyag mennyiségét, az utasok számát vagy a rakományt, vagy meg kell várni a lehűlést, hogy a gép elindulhasson.
Egyes géptípusoknál a forró napokon négy százalékkal kell csökkenteni a súlyt, ami egy 160 férőhelyes gépnél 12–13 utast jelent.
A kutatócsoport kiemelte, hogy június végén az arizonai Phoenixben az American Airlines légitársaságnak több mint 40 járatát kellett törölnie, mert a kisebb helyi gépek a csaknem 50 fokos hőségben nem tudtak elindulni.
Lavinaszerű hatás
A tudósok szerint 2100-ig világszerte 2–4 Celsius-fokos hőmérséklet-emelkedés várható, emellett gyakoribbá és hosszabbakká válnak a hőhullámok.
Radley Horton, az Amerikai Űrkutatási Hivatal (NASA) Goddard Intézetének munkatársa, a tanulmány társszerzője szerint ennek valószínűleg lavinaszerű hatásai lesznek a gazdaságban és más téren is.
A légi közlekedés jelenleg az üvegházhatású gázok kibocsátásának két százalékáért felel az eddigi kutatások szerint.
Fotó: Shutterstock